خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محاکمه «کابوگا» حامی مالی نسل کشی رواندا در دادگاه بین‌الملل

در پی دستگیری فلیسین کابوگا، سرمایه‌دار رواندایی که حامی مالی نسل کشی رواندا در ۱۹۹۴ به شمار می رود، «مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده دادگاههای جنایی» آماده محاکمه وی می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ کابوگای ۸۴ ساله که تحت پیگرد دیوان کیفری بین المللی بود، روز شنبه ۱۶ مه در نزدیکی پاریس دستگیر شد. پلیس فرانسه گفته است که او با هویت جعلی در حومه پاریس زندگی می کرده است.

او متهم است که که شبکه‌ای از شبه‌نظامیان هوتو را تامین مالی کرده است که در سال ۱۹۹۴ بیش از ۸۰۰ هزار توتسی را به قتل رساندند. او یکی از سه نفر فراری دخیل در نسل‌کشی روانداست که تاکنون دستگیر شده است.

کابوگا در چه دادگاهی محاکمه می شود؟‌

کابوگا از سوی دادگاه بین‌المللی جنایی برای رواندا در آروشا در تانزانیا متهم به جنایت است. شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۵ دادگاهی را برای پیگرد قانوی مظنونان دخیل در جنایات نسل کشی ۱۹۹۴ رواندا تشکیل داده است.

این دادگاه در سالهای گذشته، مقامات ارشد نظامی، سیاستمداران، بازرگانان، کلیساها، و مدیران رسانه ها را به اتهام دخالت در نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی، همدستی در نسل‌کشی یا تحریک مستقیم ارتکاب به قتل، محاکمه کرده است.

این دادگاه همچنین بیش از نیمی از مظنونان را علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی، به تجاوز جنسی و سایر انواع خشونت‌های جنسی متهم کرده است.

آیا این دادگاه هنوز فعال است؟‌

دادگاه بین‌المللی کیفری در آروشا، در سالهای گذشته ۹۳ نفر از جمله کابوگا را متهم کرده است. از این تعداد، ۶۲ نفر محاکمه و محکوم شده‌اند، ۱۰ نفر برای محاکمه به محاکمه قضایی ملی فرستاده شده اند و ۱۴ نفر نیز تبرئه شده اند. بقیه نیز تاکنون فراری هستند.

این دادگاه در سال ۲۰۱۵ به کارش خاتمه داد و تعطیل شد اما پرونده‌های مهم باقیمانده به «مکانیسم بین‌المللی باقی‌مانده دادگاههای جنایی» که به منظور محاکمه مظنونان نسل کشی رواندا و جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ در یوگسلاوی سابق تشکیل شده است، منتقل شده‌اند. این نهاد دفتری در آروشا در تانزانیا و دفتر دیگری در لاهه هلند دارد.

اتهامات کابوگا چیست؟

هفت مورد اتهامی علیه فلیسین کابوگا مطرح است از جمله: همدستی در نسل‌کشی، طراحی و تحریک نسل‌کشی، توطئه و تلاش برای انجام نسل کشی، جنایت علیه بشریت، آزار و اذیت و شکنجه.

دادگاه بین‌المللی با چه مشکلاتی مواجه است؟

منتقدان دادگاه بین‌المللی برای عوامل دخیل در نسل کشی رواند از جمله مقامات سیاسی کنونی رواندا، آنرا به ناکارآمد بودن، پرهزینه بودن و کند بودن متهم می کنند.

رواندا در طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲، بیش از دو میلیون پرونده مربوط به نسل‌کشی را در بیش از ۱۲ هزار دادگاه که اغلب در فضای باز و زیر سایه درختان برگزار می شد، مورد رسیدگی قرار داد.

مشکل دیگر دادگاه بین‌المللی رسیدگی به وضعیت کسانی بود که در دادگاه تبرئه می شدند. مظنونین تبرئه شده غالبا مایل نبودند به کشور بازگردند و مقامات دادگاه بین‌المللی تلاش کرده‌اند تا کشور ثالثی را برای اقامت آنها پیدا کنند.

دیگر مشکل دادگاه بین‌المللی، وابستگی اش به پلیس و سایر سازمان‌های امنیتی کشورها بود که باید مظنونان را دستگیر و تحویل این دادگاه می دادند، فرایندی که باعث کند شدن کار دادگاهها شده بود.

چه متهمانی هنوز فراری هستند؟

بازرسان بین‌المللی هنوز در جستجوی «پروتز امپیرانیا» Protais Mpiranya فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری رواندا و آگوستین بزی‌مانا، وزیر سابق دفاع رواندا که هر دو از قوم هوتی هستند، می باشند.

دادگاه بین‌المللی پرونده‌های پنج فراری دیگر را برای محاکمه به مقامات رواندا ارجاع داده است.

نسل کشی روآندا ۲۶ سال پیش در تاریخ ۷ آویل ۱۹۹۴ آغاز شد و در جریان آن بیش از ۸۰۰ هزار توتسی و همچنین تعدادی از هوتوهای میانه رو در مدت ۱۰۰ روز بدست نظامیان هوتو قتل عام شدند.

گزارشهای منتشر شده از سوی نظامیان و روزنامه نگاران در سالهای گذشته نشان می دهد که بسیاری از خطر وقوع یک نسل کشی در آن سالها باخبر بودند اما نه سازمان ملل متحد و نه هیچ کشور دیگر حاضر نشد به هشدارهای نظامیان و روزنامه نگاران توجه کند.

منبع یورو نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.