خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با ادیان اصلی و اقلیت‌های دینی در اسپانیا

اگر چه جامعه‌ی اسپانیا سال‌هاست که در مسیر دین‌گریزی و خداناباوری حرکت می‌کند اما کاتولیک رومی همچنان محبوب‌ترین دین در این کشور باقی مانده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بر اساس قانون اساسی اسپانیا، عمل به دین برای افراد جامعه یک حق تضمین شده است که دولت و جامعه‌ی اسپانیا به این آزادی احترام می‌گذارند.

اگر چه در اسپانیا هیچ دین رسمی وجود ندارد، اما از محل جمع‌آوری مالیات‌‌‌ها و از سوی دولت مقداری منابع مالی به کلیسای کاتولیک اختصاص پیدا کرده است.

در ادامه به برخی از رایج‌ترین اعتقادات مذهبی در اسپانیا نگاهی می‌اندازیم:

کاتولیک

حدود ۶۷.۴ درصد از جمعیت اسپانیا را مسیحیان کاتولیک رومی تشکیل می‌دهند.

مسیحیت از زمانی که اسپانیا بخشی از امپراتوری روم بود در این منطقه حضوری چشمگیر داشته است اما با حمله‌ی اعراب در سال ۷۱۱ میلادی اسلام تبدیل به دین حاکم و متداول در اسپانیا شد، اما پس از سال‌‌‌ها درگیری مذهبی میان مسلمانان و مسیحیان، از سال ۱۴۹۲ میلادی تا به امروز کاتولیسم، مذهب اصلی در اسپانیا بوده است.

اگرچه کاتولیک‌‌‌ها بیشترین جمعیت مذهبی اسپانیا را به خود اختصاص داده‌اند اما بنابر آماری که از سوی همین جامعه‌ی مذهبی گزارش شده است حدود ۶۱ درصد از آن‌ها در مراسم روز‌‌های یکشنبه‌ی کلیسا حضور نمی‌یابند و تنها ۱۴ درصدمقید به حضور مستمر در این مراسم هستند.

علاوه بر آنتعداد کاهنان و راهبه‌‌‌های کلیسا در سراسر این کشور نیز کاهش یافته است.

در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام شد، مشخص شدکه تنها ۳ درصداز افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، دین، یکی از سه اولویت اصلی در زندگی آنهاست و این‌‌ها همه یعنی جامعه‌ی اسپانیا در حال سکولاریزه شدن است و این در سرتاسر غرب اروپا در حال رخ دادن است.

دین ناباوری (Irreligious)

در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد از جمعیت اسپانیا را آتئیست‌‌ها (Atheists) یعنی «خداناباوران»و آگنوستیک‌‌‌ها Agnostics)) ) یعنی «نمی‌دانم‌گراها»تشکیل می‌دهند.

آتئیست ‌‌‌ها «خداناباوران»، افرادی هستند که معتقدند برای هیچ پدیده‌ای نیازی به وجود خالق، خدا، الله و … نیست و پاسخ پرسش‌‌‌های خود را در علوم و اکتشافات جدید جستجو می‌کنند.

آگنوستیک‌‌‌ها «نمی‌دانم‌گراها»، افرادی هستند که معتقدند اصولاً نمی‌توان دانست که آیا به راستی خدا (یان) وجود دارند یا خیر. در واقع آن‌ها عقیده دارند که اثبات وجود یا عدم وجود خدا ممکن نیست.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهدتوسعه‌ی علوم و تکنولوژی و پیشرفت‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع، با حرکت به سوی دین ناباوری و خداناباوری ارتباطی مستقیم پیدا کرده و این مسئله با افزایش سطح تحصیلات و درآمد افراد نیز چنین ارتباطی دارد.

اقلیت‌‌‌های دینی

اسلام، یهودیت، مسیحیت پروتستان، وهابی، هندوئیسم و بودیسم و … از اقلیت‌‌‌های دینی در کشور اسپانیا می‌باشند.

پیروان هر یک از این ادیان تقریبا ۳ تا ۵ درصد از کل جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

ورود مهاجران نیز تنوع ادیان و همچنین تنوع زبان‌‌‌های گفتاری و فرهنگی را نیز با خود به همراه آورده است.

اسلام؛ سریع‌ترین دین در حال رشد اسپانیا

طی چند سال گذشته، اسلام رشد چشمگیری در اسپانیا داشته است. مهاجران به ویژه از مراکش و سایر کشور‌‌های آفریقایی به اسپانیا مهاجرت کرده و دین خود را نیز به همراه آورده‌اند.

اکنون تعداد پیروان اسلام در این کشور به ۱.۹ میلیون نفر می‌رسد.

در حال حاضر اسلام به عنوان دومین دین در اسپانیا آزادانه همچون مسیحیت کاتولیک در حال گسترش می باشد.

منبع worldatlas
خبرنگار سعیده خلیلی مطلق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.