خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسلام‌هراسی زاییده جهل و خوانش سطحی نص قرآن است

اندیشمند شیعه اندونزیایی گفت:

محسن لبیب، عضو مجلس شورای اهل بیت(ع) اندونزی گفت: اسلام‌هراسی ناشی از دو عامل داخلی و خارجی است؛ عامل داخلی متأثر از برداشت نادرست از متون اسلامی و خوانش سطحی نص قرآن کریم بوده و عامل بیرونی نیز ناشی از جهل و به دلیل عدم اطلاع پیروان مذاهب اسلامی از نقاط اشتراک هم و دامن‌زدن به نقاط اختلاف است. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در شرایطی که کرونا باعث شده بسیاری از جوامع انسانی مجبور به انزوا و دوری ‌گزیدن از اجتماعات شوند، مسلمانان تلاش کرده‌اند با نزدیکتر شدن به خدا در این ایام و به خصوص در ماه مبارک رمضان بر مشکلات روحی ناشی از انزوا و تنهایی غلبه کنند. شاید به این دلیل باشد که در ماه رمضان امسال شاهد تغییراتی در انجام برخی از فرایض دینی هستیم که نشان می‌دهد با وجود شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای اجتماعات مردمی از جمله اجتماعات دینی، افراد مقید به انجام فرایض دینی با استفاده از فناوری‌های جدید هستند و تلاش کرده‌اند که از فضیلت‌های این ماه بهره‌مند شوند و خود را از نظر روحی پالایش کنند.

محسن لبیب، عضو مجلس شورای اهل بیت(ع) اندونزی و از جمله متفکران و اندیشمندان شیعی این کشور است که عقیده دارد رشد معرفتی و معنوی امروز از طریق دین اسلام برای تمام بشریت میسر است و به عبارت دیگر اسلام و احکام اسلامی می‌تواند به پالایش روحی افراد به خصوص در بحران جدیدی که دامن‌گیر جمعیت زیادی شده است، کمک کند.

این محقق ۵۲ ساله اهل اندونزی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی معارف اسلامی در قم، تحصیلات دکترای خود را در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه اسلامی «شریف هدایت‌الله» شهر جاکارتای اندونزی(Syarif Hidayatullah) ادامه داد و هم‌اکنون به عنوان مدرس، روزنامه‌نگار، محقق و سخنران مذهبی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی اندونزی فعالیت دارد. لبیب در گفت‌وگویی در مورد نقش اسلام در افزایش بُعد روحانی افراد و نیز مقوله اسلام‌هراسی سخن گفت.

عضو مجلس شورای اهل بیت(ع) اندونزی با اشاره به اینکه مکتب اسلام آئینی کامل و شامل برای تکامل افراد بشر است، گفت: دین مبین اسلام نسخه‌ای کامل برای هدایت بشریت دارد، اما با این حقیقت روبه‌رو هستیم که فهم و تفسیر آموزه‌های اسلام فقط با تکیه بر مراجع مشخص دینی امکان‌پذیر است. چنانچه می‌بینیم آموزه‌های اسلامی گاه به‌ دلیل آنکه از سوی نااهلان تفسیر شده و منطبق بر قرآن کریم و سنت رسول و اهل بیت ایشان(ع) نیست، در مواردی با خوانش‌های غیراصولی و تفسیر به رأی گروهی از جاهلان[تکفیری‌ها] همراه شده است.

محسن لبیب از گرایش غرب به مطالعات اسلامی یاد و تصریح کرد: گرایش به مطالعات اسلامی در جهان غرب کاملاً مشهود است، این تمایل بیشتر از سوی شیعیان ـ که بخش کوچکی از جامعه مسلمانان را دربرمی‌گیرند ـ و در حوزه مضامین فلسفی متمرکز است. یعنی جامعه مسلمان شیعه که بیشتر در انزوا و مواجهه با انواع تبعیض از سوی بسیاری از رهبران جامعه مسلمانان اهل سنت روبه‌رو بوده، تلاش‌های مفیدتری برای درک فلسفه اسلام داشته‌ است.

رشد معرفتی و معنوی امروز از طریق دین اسلام برای تمام بشریت میسر است و به عبارت دیگر اسلام و احکام اسلامی می‌تواند به پالایش روحی افراد به خصوص دربحران جدیدی که دامن‌گیر جمعیت زیادی از افراد بشر شده است، کمک کند.

استاد دانشگاه «پارا مدینه» و کالج اسلامی «صدرا» جاکارتا در ادامه به رفتار گروه‌های تکفیری داعش و القاعده، که موجی از اسلام‌هراسی را در غرب موجب شدند، اشاره و بیان کرد: اسلام‌هراسی ناشی از دو عامل داخلی و خارجی است؛ عامل داخلی متأثر از برداشت ناصحیح از متون اسلامی و خوانش سطحی نص قرآن کریم بوده و عامل بیرونی ناشی از جهل و مسائل فرعی مختلف از جمله عدم اطلاع پیروان مذاهب اسلامی از نقاط اشتراک هم و دامن ‌زدن به نقاط اختلاف است، در حالی که شیعه، مکتبی منطقی، انسان‌گرا و معقول بوده اما جهل دیگر مذاهب نسبت به آموزه‌های اصیل شیعی و نشناختن این مذهب باعث بروز شیعه‌هراسی و در نهایت اسلام‌هراسی می‌شود.

این اندیشمند شیعه اندونزیایی در پایان گفت: مراجعه به آموزه‌های اصیل اسلام برای حل چالش‌های زندگی کارساز و راهگشاست اما باید هوشیار بود که در این میان هستند افراد ظاهربینی که با نیافتن چاره مشکلات خود در آموزه‌های دینی از رحمت خدا ناامید شده و از دین روی‌گردان می‌شوند. این مسئله را به ویژه باید در قشر مستضعف و مستمند جامعه در نظر داشته باشیم که شرایط ناگوار و سخت زندگی آن‌ها را از پایبندی به دین و دستورات دینی بازندارد.

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.