خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مراتب ثبت «جشن سده» در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس به استانداران کشور ابلاغ شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت «جشن سده» در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس را به ۳۱ استاندار کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در نامه علی‌اصغر مونسان به ۳۱ استاندار آمده است:

در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد دو و سه آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت‌وزیران و با رعایت مقررات آئین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان «جشن سده» به شماره ۲۰۶۷ در ۹۸/۱۱/۲۹ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

گفتنی است، جشن سده بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است.

این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمان سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم و بیش برمی‌افروزند.

مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به بان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند.

منبع گروه همازور زرتشتیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.