خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا «داعش» از «بیت کوین» برای مخفی کردن ۳۰۰ میلیون دلار استفاده می کند؟

گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که «داعش»، میلیون ها دلار در زمینه ارز دیجیتال یعنی «بیت کوین» سرمایه گذاری کرده است و سرکردگان این تشکیلات، در این زمینه ۳۰۰ میلیون دلار سهام دارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «سکیندلر» مدیر مرکز مقابله با تروریسم و افراط گرایی اشاره کرد که هدف «داعش» از این سرمایه گذاری، تأمین مالی حمله تروریستی در روز «عید پاک» در «سریلانکا» بوده است. این تشکیلات از ابتدا درصدد استفاده از این فناوری جدید بوده است.

بیت کوین سازوکار ایده آلی نیست

مجله «فوربس» به نقل از شرکت « Chainalysis » متخصص در تحلیل بازار «بیتکویین»، این گزارش ها را تکذیب کرد و آن را صرفا اظهارنظری بی پایه و اساس خواند.

این مجله در گزارشی با عنوان «هرگز، داعش از بیت کوین برای مخفی کردن ۳۰۰ میلیون دلار استفاده نمی کند» نوشت: «سکیندلر» گفته است، «بیت-کوین» یکی از راه های مخفی کردن پول است؛ اما رسانه ها اعلام کردند که «بیت کوین»، بودجه مالی تروریسم را تأمین می کند.

«سکیندلر» افزود: وقتی معاملات دیجیتالی به معاملات کوچکتر تقسیم می-شود، رصد آن غیرممکن است. ارز دیجیتال برای تروریست ها ارز مناسبی است؛ زیرا افراد بیشتری می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، بدون اینکه خطر شناسایی یا توقیف وجود داشته باشد.

اما در مقابل، شرکت « Chainalysis» تصریح کرد که «بیت کوین» سازوکار ایده آلی برای حفظ سرمایه نیست؛ حتی اگر بیشتر کشورها امکان شناسایی آن را نداشته باشند. با تحلیل اطلاعات موجود، بدین نتیجه می-رسیم که هیچ دلیلی مبنی بر سرمایه گذاری «داعش» در «بیت کوین» وجود ندارد.

این شرکت اشاره کرد که اگر «داعش» از «بیت کوین» برای ذخیره پول استفاده کند، به جایی برای نقدینگی آن نیز نیاز دارد و در نتیجه، این پول سرشار، باید در حجم معاملات بورس های منطقه ای و شرکت های خدمات مالی بازتاب داشته باشد.

گروه های تروریستی همچنان، از ارزهای دیجیتالی برای جمع آوری کمک های مالی خود استفاده می کنند؛ اما «بیت کوین» برای این فرایند مناسب نیست؛ زیرا به آسانی ردیابی می شود.

رسانه ها نیز اشاره کردند که این ارز، بخشی از راهبرد (مالی) «داعش» شمرده می شود؛ اما راهکار اصلی این تشکیلات برای دریافت پول ناشی از فروش نفت، عتیقه، تسلیحات و سرقت، محسوب نمی شود و اگر داعشی ها راهی برای انجام حملات تروریستی نیابند، تمام دارایی خود یا بیشتر آن را در زمینه «بیت کویین» سرمایه گذاری خواهند کرد.

منبع کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.