خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همکاری و محبت تنها راه برون‌رفت از مشکلات است

مسئول مرکز گفت‌وگوی ادیان صومعه سنت ارتیلیه آلمان:

مسئول مرکز گفت‌وگوی ادیان صومعه سنت ارتیلیه آلمان گفت: کرونا به معضل و مشکل جهانی تبدیل شده و بدون برادری و انسجام همه جهان، قابل حل نیست.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)؛ جوزف گوتز، مسئول مرکز گفت‌وگوی ادیان صومعه سنت ارتیلیه آلمان، ۱۲ خردادماه در نشست مسئولیت اجتماعی ادیان در عصر کرونا و پساکرونا که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: کرونا به معضل و مشکل جهانی تبدیل شده و بدون برادری و انسجام همه جهان، قابل حل نیست؛ این مشکل در سطح ملی قابل حل نیست و حتماً باید در عرصه جهانی با اتحاد و انسجام برطرف شود.

وی با اشاره به مسئولیت کلیسا در این زمینه، بیان کرد: تغییر سبک زندگی به علت کرونا، آینده جهان بعد از کرونا و وضع فعلی، سه سطحی است که باید مورد بحث قرار گیرد.

جوزف گوتز تصریح کرد: محبت میان تمامی انسان‌ها تنها راه حل این نوع مشکلات است؛ زیرا وقتی محبت میان قلوب باشد، جسم‌ها هم دنبال قلب‌ها خواهند رفت؛ این محبت در کلام مسیحیت برگرفته شده از محبت میان پدر و پسر است.

وی افزود: روح القدس در جهان وجود دارد و به کمک تمام بشریت با الهاماتی که در اذهان و محبت میان دل‌های مردم ایجاد می‌کند، می‌آید؛ البته مسیحیت دین توحیدگرا است، ولی این سه‌گانگی میان پدر، پسر و روح‌القدس وجود دارد.

جوزف با بیان اینکه این محبت نباید در حرف باشد و در عمل باید پیاده شود، تصریح کرد: الان کرونا سبک زندگی دنیا را تغییر داده و مثلاً آلمان دو ماه است که تعطیل شده، البته بنده معتقد نیستم که تنبیه از سوی خدا است، بلکه عملکرد طبیعی ما هست؛ زیرا تا وقتی به طبیعت و اکوسیستم اهمیت ندهیم، باید شاهد این مسائل باشیم.

مسئول گفت‌وگوی ادیان صومعه سنت ارتیلیه آلمان، اضافه کرد: کلیساها با ایجاد معهدی به عنوان دست کمک‌کننده کلیسا، حرکتی را شروع کردند و قرار شد هر کلیسا به اندازه توان خود کمک کند.

وی افزود: ما در صومعه خودمان ۲۵ مهاجر را اسکان داده و روزانه به تعدادی زیادی از  فقرا کمک می‌کنیم و غدا می‌دهیم و حاضر نیستیم آنان را از این صومعه دور کنیم، زیرا مهمان ما هستند.

جوزف اضافه کرد: ما به کرونا به عنوان یک فرصت و نه تهدید نگاه می‌کنیم، زیرا باعث شد تا انسان‌ها بیشتر به فکر خودشان بیفتند؛ باید انسان‌ها سر عقل بیایند و سبک زندگی عوض شود و این محقق نمی‌شود، مگر با برادری و همدلی.

وی با اشاره به نظر شیخ احمد طیب در ابوظبی که ایده اخوت جهانی را مطرح کرده بود، تأکید کرد: تنها راه نجت از این مسئله همکاری، اخوت، دوستی و محبت است.

کمونیسم کرونایی

همچنین زهرا حسنیان، پژوهشگر ارشد مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های آمریکا، گفت: اولین اقدام در برخورد با کرونا، مسئله‌یابی و راه حل برای آن است و با صرف گفتار نمی‌توان کمک اساسی کرد.

وی افزود: مثلاً در هند که حکومتی دمدمی مزاج دارد، در برخورد با مسلمین رفتار نادرستی دارد که من از آن تعبیر به کمونیسم کرونایی می‌کنم، زیرا قابل تصور نیست که چقدر مسلمین و مسیحیان در این کشور از این موضوع آسیب می‌بینند، در حالی که در ایران کمک از سوی رهبران دینی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در آمریکا، مشکلِ بهداشت روانی وجود دارد؛ گاهی همسایه چپ و راست کشته شده‌اند و شرایط مانند شرایط جنگی است و نیاز به حمایت مادی و معنوی وجود دارد.

حسنیان بیان کرد: اگر موسی(ع) در برابر سحره قرار شد معجزه نشان دهد که در آیات سوره طه بیان شده، ترسی در دل موسی نشست، یعنی موسی که نبی الهی است، دچار ترس شد، چه رسد به ما؛ بنابراین وظیفه ما در این عرصه سنگین است.

پژوهشگر ارشد مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های آمریکا اظهار کرد: باید از خداوند درخواست کنیم و با عزم عمومی سراغ رفع این نوع مشکلات برویم.

وی ادامه داد: مکلفان هم در برخورد با این پدیده چند دسته هستند؛ برخی دنبال منافع خود هستند که بدترین افراد محسوب می‌شوند؛ عده‌ای به خدمت به دیگران می‌پردازند و برخی در قالب کار و شغلشان در این عرصه مشغول هستند و هر کسی به هر طریقی که می‌تواند باید در رفع این معضل تلاش کند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.