خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

 تخریب کلیساهای ارمنی به بهانه کشف گنج همچنان در ترکیه ادامه می‌یابد

جویندگان گنج ویرانه‌های مجموعه کلیسایی «راهبه‌های مقدس» در وان را زیر و رو کرده‌اند

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، صومعه سن مارینوس یا مجموعه کلیسایی راهبه‌های مقدس ارامنه واقع در محله آک بویو، منطقه گیورپئنار از توابع شهر وان ارمنستان غربی (در محدوده ترکیه امروزی) همچنان در اثر بلایای طبیعی و حملات سارقان و جویندگان گنج ویران می‌شود.

به گفته محمت تاپ، مدرس دانشگاه یوزونجو ییل وان، این مجموعه کلیسایی به ویژه در اثر زلزله معروف وان در سال ۱۶۴۸ میلادی آسیب جدی دیده است. به گفته این استاد ترک، این مجموعه یکی از نمونه‌های بسیار زیاد معماری مسیحی و به ویژه ارمنی در وان است. این سازه در طول حیات خود به عنوان صومعه به کار گرفته شده است.

بر اساس اسناد، کلیسای ارمنی تا قبل از نسل کشی ارمنیان، و رها شدن در دست سرنوشت، ۲۰۰ الی ۳۰۰ راهبه (بانوی تارک دنیا) در این مجموعه اسکان داشته‌اند. محل احداث صومعه به گونه‌ای انتخاب شده که هیچ منطقه مسکونی در نزدیکی و مجاورت آن قرار نداشته و در میان دو دره، بر دامنه تپه‌ای مشرف به دشت ساخته شده است. با گسترش شهرها امروزه این مجموعه کلیسایی در ۷ کیلومتری منطقه گیورپئنار واقع شده است.

از بقایای گنبد و دیوارهای نیمه ویران این مجموعه کلیسایی که عمدتاً از خشت‌های رسی ساخته شده، می‌توان تصویری از مکان جای‌گیری کلیسا و دیگر بناهای مرتبط در داخل مجموعه به دست داد.

منبع آراکس نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.