خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مره‌صدق: امام راحل بنیان‌گذار دیدگاه فلسفه سیاسی الهی در جهان مدرن است

نماینده کلیمیان ایران در مجلس دهم گفت: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار دیدگاه فلسفه سیاسی الهی در جهان مدرن است این دیدگاه در اعصار قبل توسط پیامبران و روحانیون مطرح شده اما هیچگاه همانند زمان انقلاب اسلامی فرصت پیاده‌سازی آن به صورت طولانی‌مدت فراهم نشده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان ایران در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار کرد: به نظر من به عنوان یک ایرانی غیرمسلمان وجه مهم و قالب ایجاز امام ایجاد یک تغییر شگرف در فلسفه سیاسی بود.

وی افزود: ماکیاولی اولین فردی است که دیدگاه سیاسی لائیک و سکولار را تقسیم‌بندی کرده و ارزشهای فلسفه بدون خدا را جمع‌آوری می‌کند و در مقابل این فرد امام خمینی فردی است که ارزش فلسفه الهی را مطرح می‌کند و اعلام می‌دارد که به هیچ وجه سیاسی بودن به معنای دغل‌کاری به معنای فریب و به معنای دروغ گفتن به دشمن نیست. بلکه در چارچوب تفکر الهی و انسان‌مداری که بر مبنای احترام به مبدأ خلقت و برابری انسان‌ها به خاطر برابری انها در خلقت بنا شده می‌توان یک ساختار فلسفی و سیاسی جدیدی را بر این اساس بنا گذاشت که در آن همه انسان‌ها از کرامت برابر برخوردارند و کوچک‌ترین فرد و رهبر جامعه حقوق شهروندی‌شان با هم برابر است.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس دهم اظهار کرد: اصل در دیدگان فلسفی امام احترام گذاشتن به کرامت و عزت انسان‌ها و احترام گذاشتن به کرامت ملت‌ها در آزادی آنها برای تعیین سرنوشت‌شان است و هیچ قدرت خارجی و هیچ قدرت داخلی نمی‌تواند در تعیین سرنوشت ملت‌ها مداخله کند و تنها کسی که حق دارد در قوانین پایه‌ای و اساسی نقش قانون‌گذار را ایفا کند آفریننده جهان است که بیشترین آگاهی و اشراف را به ساختار روان و جسم انسان دارد.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: این دیدگاه یک دیدگاه اساسی است که توسط امام خمینی (ره) مطرح شده است.

وی افزود: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار دیدگاه فلسفه سیاسی الهی در جهان مدرن است این دیدگاه در اعصار قبل توسط پیامبران و روحانیون مطرح شده اما هیچگاه همانند زمان انقلاب اسلامی فرصت پیاده‌سازی آن به صورت طولانی‌مدت فراهم نشده به خاطر عدم پایمردی در پیروی از این دستورات هیچگاه این تفکرات توحیدی به مدت طولانی نتوانست قدرت و سیاست را در اختیار خود داشته باشد.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس دهم اظهار داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران از چند موهبت الهی برخوردار است که یکی از آنها این است که بنیان‌گذاری همچون امام راحل دارد و دوم امام راحل جانشینی همچون مقام معظم رهبری دارد که توان تشکیلاتی و توان ادراکی را در جهان فلسفه دارد و از هوش بسیار سرشاری برخوردار است و از همه این‌ها مهمتر هیچ تعلق مادی و دنیوی ندارد و بنابر این تمامی قضاوت‌هایش عادلانه است و هیچ بویی از حب و بغض شخصی در آن دیده نمی‌شود.

مره‌صدق در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران از یک ملتی فداکار برخوردار است و با وحدت کلمه، پیروی از اوامر رهبر راحل و پیروی از اوامر رهبر معظم انقلاب در صحنه ایستاده و در جنگ خود با زر و زور و تزویر به هیچ وجه تسلیم تهدیدها، فشارها، تحریم‌ها، جنگ، تهدید و … نشده و این باعث شده که ایدئولوژی خدامحور در شرایط فعلی امکان ادامه و بسط و گسترش پیدا کند.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.