خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چالش رهبران دینی و دولت بر سر بازگشایی اماکن مذهبی در انگلیس

رهبران مسیحی از بازگشایی اماکن عبادی استقبال کردند. رهبران مسلمان و یهودی بر اهمیت انجام عبادات به شکل جمعی تأکید دارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، طبق اطلاعیه دولت انگلیس، اماکن مذهبی می‌توانند از دوشنبه هفته آینده، ۱۵ ژوئن فعالیت‌‌های عبادی خود را به شکل انفرادی از سر گیرند، اما رهبران مسلمان و یهودی به برگزاری جمعی مراسم مذهبی خود تاکید داشته و شکل انفرادی آن را نپذیرفتند.

به دنبال افزایش فشار‌ها بر دولت به ویژه از سوی کلیسای کاتولیک، روز یکشنبه “رابرت جنریک” وزیر مسکن انگلیس اعلام کرد، از روز ۱۵ ژوئن اماکن عبادی در این کشور می‌توانند فعالیت‌‌های خود را به شکل انفرادی از سر گیرند. با این وجود مساجد، معابد و کنیسه‌‌ها اعلام کردند تا زمانی که دولت اجازه‌ی برگزاری جمعی مراسم را صادر نکند بسته خواهند ماند.

“کاردینال وینسنت نیکولز” اسقف اعظم شهر وست مینیستر گفت: این اقدام دولت برای ما نعمت بزرگی است و در گام اول ما را قادر می‌سازد تا برای برگزاری مراسم تشییع و انجام دیگر مقدسات آمادگی پیدا کنیم. کلیسای انگلیس نیز از این اقدام دولت ابراز خشنودی کرد.

“سارا مولالی” اسقف لندن نیز گفت: در طول این بحران جهانی، کلیسا‌ها نقش مهمی در ارائه خدمات عملی به جوامع خود دارند و این اقدام دولت تایید این نقش مهم می‌باشد. پس از چهار ماه مردم می‌توانند به کلیسا‌ها بازگردند و از حضور در کلیسا‌ها به آرامش رسیده و با خیال راحت عبادت کنند.

اما از سوی دیگر “هارون خان” رئیس شورای مسلمانان بریتانیا با بیان اینکه اطلاعیه دولت برای جامعه اسلامی بریتانیا دارای ابهاماتی است افزود: ماهیت اصلی مساجد در انجام مراسم عبادی گروهی شکل می‌گیرد و لذا نگرانی و تردید امامان مساجد درباره چگونگی اجرای قوانین جدید قابل توجه است.

“لورا جانر کلاونر” خاخام ارشد یهودیان اصلاحگرای انگلیس گفت: اکثر کنیسه‌‌ها در روز ۱۵ ژوئن باز نخواهند شد. یهودیان نماز جماعت را بیشتر از نماز فرادا در اولویت قرار می‌دهند چرا که نماز جماعت است که زندگی یهود را تقدس می‌بخشد.

سیاست‌‌های دولت بیشتر مربوط به کلیسا می‌شود و نه کنیسه‌ها، معابد و مساجد و آنچه برای ما اهمیت دارد در کنار هم بودن است و تا این مهم میسر نشود کنیسه‌‌ها همچنان بسته خواهند ماند.

“جاناتان رومن” خاخام کنیسه‌ی مایدن‌هد و نویسنده کتاب «یهودیان انگلیس» نیز در این باره گفت: برای مسیحیان و رهبرانشان که بر انجام اعمال مذهبی فردی و یا از راه دور تاکید دارند، بازگشایی کلیسا‌ها خوشایند خواهد بود اما کنیسه‌‌های ما زمانی باز خواهند شد که بتوانند اعمال عبادی خود را به جماعت و به طور کامل برگزار کنند.

طبق قوانین وضع شده، مکان‌‌های عبادی عمومی باید کاملاً تمیز و ضدعفونی شوند، کتاب‌های مذهبی و ادعیه باید شخصی باشند، برگزاری مراسم غسل تعمید، عروسی و گردهمایی‌های عبادی و مذهبی ممنوع خواهد بود.

برگزاری مراسم سوگواری و تشییع فوت شدگان با تعداد محدود و رعایت فاصله‌ی اجتماعی مناسب باید انجام شود.

“رابرت جنریک” همچنین در این رابطه گفت: مردم ثابت کرده‌اند که با صبر و ایمان می‌توان محدودیت‌‌ها را پشت سر گذاشت و با رعایت اصول توصیه شده به جلو حرکت کرد.

منبع گاردین
خبرنگار سعیده خلیلی مطلق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.