خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا ضد مسیح‌های هالیوودی از شرق ظهور می‌کنند / رسوخ باورهای صهیونیستی در هالیوود

یک کارشناس رسانه گفت: در بسیاری از آثار هالیوودی نظیر «مسیح»، «پیاده‌روی مردگان» و… همیشه ضد مسیح از شرق ظهور می‌کند و این نگرش ناشی از رویکرد اسلام‌ستیزانه هالیوود است. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی آتش‌زر، کارشناس رسانه، در گفت‌‌وگویی پیرامون جایگاه موضوعات آخرالزمانی در تولیدات سینمای جهان به ویژه هالیوود اظهار کرد: نگاه هالیوود به مضامین آخرالزمانی مبتنی بر باور‌های صهیونیستی است، زیرا کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی بیشتر سرمایه خود را از طریق سرمایه‌داران یهودی تأمین می‌کنند و این حمایت در دهه‌های اخیر جدی‌تر شده که سریال «مسیح» جدیدترین نمونه آن است.

وی افزود: در سریال مسیح چند رویکرد ویژه هست. این اثر نگاهی زمینی به مقوله منجی دارد، حتی ریشه‌های خانوادگی منجی را هم زیر سؤال می‌برد و قهرمان فیلم نیز از خانواده‌ای از هم گسیخته بیرون می‌آید و این مجموعه بسیار اسلام‌ستیز است. در بخش‌های مختلف سریال بار‌ها شاهد تلاوت قرآنیم، اما عموماً این تلاوت‌ها از زبان افراد منفی داستان و با بار منفی صورت می‌گیرند. نکته جالب این‌که قهرمان قصه به مردم توصیه می‌کند که خود را از قید و بند ادیان رها کند و خداوند را بدون واسطه ادیان بشناسد.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: ایران‌‌ستیزی یکی دیگر از پایه‌های این مجموعه است که در بسیاری از تولیدات آخرالزمانی هالیوود صورت می‌گیرد. در سریال مسیح شخصیت اصلی، اصالتی ایرانی دارد که با دروغ اندیشه‌هایش را تبلیغ می‌کند. شاید بپرسید چرا سینمای غرب ایران‌ستیز است؟ زیرا ایران به‌ عنوان پایگاه اصلی تشیع تنها کشوری است که به موعد زنده اعتقاد دارد. پس درصددند شرایطی را به وجود آورند که تصویری دروغین را از منجی شیعه ترسیم کنند و آنقدر در این فضاسازی پیش می‌روند که در طول داستان بسیاری این فرد را مسیح دجال می‌نامند.

ظهور ناجیان غربی
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: برای درک بهتر موضوع از دو اثر دیگر نام می‌برم. «کتاب عیلی» با بازی دنزل واشنگتن، روایتگر قصه مردی است که در آخرالزمان وظیفه دارد انجیل را از دست دشمنان محفوظ نگاه دارد. این داستان قصد دارد بگوید که در زمان موعود انجیل نجات‌بخش انسان است. همچنین همیشه ناجی در این فیلم و دیگر آثار هالیوودی از غرب ظهور می‌کند و همواره شخصیت ضد مسیح از شرق ظهور می‌کند، در حالی که حضرت مسیح(ع) از شرق ظهور کرد؛ موضوعی که هالیوود هرگز به آن نپرداخته است.

آتش‌زر ادامه داد: سریال «پیاده‌روی مردگان» ساخته فرانک دارابونت، کارگردان آثاری چون «مسیر سبز» و «رهایی از شائوشنگ» توانسته مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان جذب کند. این سریال داستان عده‌ای از نجات‌یافتگان است که در آخرالزمان سعی می‌کند محلی امن برای خود پیدا کنند تا از آسیب زامبی‌ها در امان بمانند. در میان نجات‌یافتگان ادیان مختلفی چون مسیحیت، اسلام، بودایی و… وجود دارد، اما در آنجا تنها کلیسا برپاست و همه برای دعا به آن مکان می‌روند. همین اشارات هم جنبه‌های تبشیری دارد که با ظرافت در آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی گنجانده شده است.

چه باید کرد؟
این کارشناس رسانه تأکید کرد: درباره تولیدات آخرالزمانی هالیوود مثال‌های فراوانی می‌توان ذکر کرد، اما باید بررسی کرد که ما در مواجهه با چنین آثاری چه کرده‌ایم؟ آیا ما خالق آثاری بوده‌ایم که به شبهات پاسخ دهد؟ یا اینکه تنها با محکومیت کلامی مقابل آن‌ها ایستاده‌ایم؟ جواب به این پرسش ساده نیست، زیرا ابتدا باید توان فنی‌مان را در نظر بگیریم تا بدانیم آیا قادریم با تولید آثار آخرالزمانی از نظر امکانات رقابت کنیم؟

وی اضافه کرد: توان فنی ما با تولیدات هالیوودی قابل مقایسه نیست، اما راهکاری برای این موضوع وجود دارد و آن هم آگاهی‌سازی است. امروز مخاطبان اجباری برای دیدن هر اثری ندارند، به‌ ویژه که سریال‌های روز جهان با فاصله چند ساعت از پخش آن در آمریکا در سراسر جهان پخش می‌شود. پس محدود کردن راه صحیحی نیست.  توصیه من این است که در حوزه آثار نمایشی غربی آگاهی‌سازی صورت گیرد. برای مثال سریال «مسیح» به صورت خلاصه پخش و در پایان هر قسمت جلسه نقد و بررسی آن انجام شود.

آتش‌زر تأکید کرد: منظور از جلسات نقد و بررسی آن چیزی نیست که این روز‌ها در تلویزیون رایج شده است، زیرا عموماً این برنامه‌ها شکلی شعاری و یک‌سویه دارد. در همین راستا اگر قرار است اتفاقی جریان‌‌ساز رخ دهد، در جلسات  نقد هم موافق و هم مخالف سریال باید حضور داشته باشند. همچنین از کارشناسان مذهبی آشنا به سینما نیز ‌باید دعوت شوند تا درباره ارجاعات دینی مجموعه اظهارنظر کنند.

تولید محصول مشترک کشورهای اسلامی
وی در باره لزوم فعالیت در این عرصه گفت: این‌که فکر کنیم هالیوود فقط برای سرگرمی دست به تولید آثار پرهزینه می‌زند، ساده‌انگاری محض است. البته پیشتر در این باره توضیح داده‌ام و اگر پاسخ خوبی به آن‌ها ندهیم، به جوانان اجازه داده‌ایم که مجذوب تولیدات سینما و تلویزیون آمریکا باشند و نمی‌توان این امر را کتمان کرد، زیرا از آمار دانلود فیلم و سریال‌های آمریکایی می‌توان میزان مخاطبان آن‌ها را حدس زد.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: اگر به دنبال ساخت کار‌های آخرالزمانی هستیم، باید به دو نکته توجه کنیم، اول این‌که به دلیل ضعف امکانات بهتر است تولیدات مشترک با دیگر کشور‌های مسلمان داشته باشیم، کاری که هالیوود نیز  با همراهی کشورهای اروپایی انجام می‌دهد و دوم اینکه از مستقیم‌گویی پرهیز کنیم، چون این روش مطلوب نیست و تماشاگر باید در طول قصه به نتیجه برسد.

وی در پایان تأکید کرد: در قرآن و احادیث اسلامی به وضوح درباره آخرالزمان شرح داده شده است و در دیگر ادیان به روشنی اسلام چنین اشاراتی وجود ندارد، اما محتوای فراوان سبب نمی‌شود که همه بتوانند در این حوزه ورود کنند، چون یک اثر ضعیف مانعی برای ساخت سایر تولیدات است، همانند چند اثری که تا به امروز تولید کرده‌ایم. بنابراین اگر‌ می‌خواهیم در این زمینه ورود کنیم، باید از بهترین نیرو‌های متخصص داخل و خارج کشور استفاده کنیم و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت بخش‌های دولتی است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.