خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد «بریک لین»،ساختمان ادیان ابراهیمی در لندن از قرن ۱۸ تا کنون

ساختمان ۵۹ «بریک لین» که اکنون به نام مسجد «بریک لین» شناخته شده است از زمان تاسیس آن در اواسط قرن ۱۸ میلادی تا کنون محل گردهمایی یهودیان،مسیحیان و مسلمانان بوده که منعکس کننده موج عظیم مهاجرت به این منطقه است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مسجد جامع «بریک لین» که قبلا به عنوان مسجد جامع لندن شناخته شده بود در پایانه شرقی این شهر واقع شده و مکانی برای عبادت مسلمانان در مرکز لندن است.

ساختمان ۵۹ «بریک لین» که اکنون به نام مسجد «بریک لین» شناخته شده است از زمان تاسیس آن در اواسط قرن ۱۸ میلادی تا کنون محل گردهمایی یهودیان،مسیحیان و مسلمانان بوده که منعکس کننده موج عظیم مهاجرت به این منطقه است.

مسجد کنونی:

اکثرنمازگزاران در این مسجد اصالت بنگلادشی دارند و در حقیقت  مسجد «بریک لین» در خدمت بزرگ ترین بخش مسلمانان بنگلادشی در بریتانیا است.

مسجد «بریک لین» ظرفیت پذیرایی از ۳۲۰۰ نمازگزار را دارد و بیشترین جمعیت در روزهای جمعه برای اقامه نماز جمعه در این مسجد حضور پیدا می کنند.

همه مراسم در این مسجد به زبان های عربی،انگلیسی و بنگالی برگزار می شود.

مسجد «بریک لین» لندن ارتباط نزدیکی با «انجمن رفاه بنگلادش» دارد که نیازهای اجتماعی افراد را بر آورده می کند.

کلاس های عربی و زبان مادری برای کودکان در طبقات بالایی مسجد برگزار می شود.

مسجد «بریک لین» قبلا به عنوان مسجد جامع لندن فعالیت می کرد اما مکان های بزرگ تری برای عبادت مسلمانان در پایتخت بریتانیا تاسیس شد که از آن جمله می توان به افتتاح مسجد لندن مرکزی در «پارک رجنت» لندن در سال ۱۹۸۵ و سپس افتتاح مسجد لندن شرقی در «وایت چپل» در سال ۱۹۸۵ اشاره کرد.

تاریخ ساختمان:

این ساختمان در خدمت پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیان،مسیحیان و مسلمانان محلی از ابتدای تاسیس تا کنون بوده است.

مسیحیان:

ساختمان واقع در بریک لین لندن ابتدا در سال ۱۷۴۳ میلادی به عنوان محل عبادت پروتستان ها تاسیس شد.

این پروتستان ها مهاجرانی بودند که برای فرار از آزار و اذیت های گروهایی از کاتولیک ها در سال ۱۶۸۵ میلادی فرانسه را ترک کردند.

ساختمان ۵۹ بریک لین بیش از شش دهه به عنوان محل عبادت پروتستان های فرانسه فعالیت خود را ادامه داد.

یهودی ها:

در اواخر قرن ۱۹ میلادی این ساختمان تبدیل به کنیسه جامع «اسپتالفیلد» شد.

در این زمان «اسپتالفیلد» میزبان بسیاری از مهاجران یهودی بود که از روسیه و اروپای مرکزی به بریتانیا مهاجرت کرده بودند، اما پس از گذشت سال ها جمعیت یهودیان در «اسپتالفیلد» به دلیل رفتن آنها به دیگر قسمت های لندن شرقی،لندن شمالی و دیگر نقاط لندن این کنیسه به مکان دیگری در «گولدرز گرین» منتقل شد.

مسلمانان:

در دهه ۱۹۷۰ میلادی منطقه «اسپیتالفیلدز» و «بریک لین» پر از بنگلادشی هایی شد که برای داشتن کار بهتر به بریتانیا آمده بودند.

جامعه رو به رشد مسلمانان بنگلادشی نیاز به مکانی برای عبادت داشت و همین دغدغه منجر به خریداری ساختمان ۵۹ بریک لین شد.

این ساختمان در نهایت در سال ۱۹۷۶ میلادی به عنوان یک مسجد یعنی مسجد جامع لندن بازگشایی شد و فعالیت خود را برای خدمت به مسلمانان آغاز کرد.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.