خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادعای پمپئو درباره آزادی اعتقادات دینی در آمریکا مضحک است

وزارت خارجه آمریکا چندی پیش «گزارش آزادی اعتقادات دینی سال ۲۰۱۹ جهان» را منتشر کرد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری بار دیگر به اتهام زنی علیه چین درباره سرکوب ادیان پرداخت.

به گزارش ردنا (ادین نیوز)، در شرایطی که دولت آمریکا با خشونت، اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا را سرکوب کرده، سبب انتقام گیری و دشمنی بین مردم پیرو مذاهب مختلف در دیگر کشورها می شود. دروغ پردازی و مداخله گستاخانه آمریکا در سیاست مذهبی دیگر کشورها واقعا مضحک است.

دخالت در امور دیگر کشورها به بهانه “آزادی اعتقادات مذهبی” عملکرد عادی دولت آمریکا برای سلطه جویی خود به شمار می رود. آمریکا با سیاه نمایی و شایعه سازی درباره سیاست دینی چین مدعی شد که چین میلیون ها نفر از اقلیت های ملی را بازداشت کرده و لایحه های مربوط به شین جیانگ و تبت چین را صادر کرد تا از رستاخیز چین جلوگیری کند.

این در حالیست که سیاستمداران آمریکایی از جمله پمپئو در تلاشند تا ائتلاف ضد چین ایجاد کنند. با این حال، بیشتر کشورهای دنیا با این گونه زیرکی آمریکا آشنا هستند و آن را بایکوت کرده اند. مسوول بزرگ ترین سازمان مسلمانان اندونزی در این باره به طور علنی از سیاست چین در شین جیانگ حمایت و اعلام کرد: اتهام زنی برخی کشورهای غربی علیه چین با هدف سیاسی صورت گرفته و با واقعیات هماهنگ نیست.

شایان ذکر است که پس از روی کار آمدن دولت فعلی آمریکا، وضعیت “آزادی اعتقادات مذهبی” به شدت وخیم تر شده است. به ویژه حمله به دین یهود و اسلام در آمریکا به طور مستمر افزایش یافته است. بر اساس نتیجه نظرسنجی که موسسه تحقیقاتی پیو در ماه مارس سال گذشته انجام داد، ۸۲ درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند که مسلمانان در آمریکا مورد تبعیض قرار گرفته اند و ۶۴ درصد مردم بر آنند که یهودیان در آمریکا با تبعیض رو به رو شده اند. اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد: از میان جرم های مربوط به تبعیض، ۲۰٫۲ درصد مربوط به تبعیض و یا دشمنی مذهبی است. سازمان ملل نیز با انتشار گزارشی عنوان کرد: در آمریکا پدیده خشونت ضد یهود وجود دارد.

علاوه بر داخل آمریکا، این کشور به عنوان متخاصم ترین کشور دنیا در بیش از ۱۰ سال گذشته، جنگ هایی در افغانستان، عراق و سوریه برپا کرده که نه تنها سبب فجایع انسانی جدی شده، بلکه سبب درگیری و رویارویی بین ادیان و گسترش تروریسم و افراط گرایی در جهان نیز شده است.

اکنون در چین بیش از ۲۰۰ میلیون پیرو مذاهب مختلف وجود دارد، بیش از ۳۸۰ هزار شخصیت مذهبی و حدود ۵۵۰۰ سازمان مذهبی فعالیت می کنند و تعداد اماکن مذهبی به بیش از ۱۴۰ هزار رسیده است. این یکی از شواهد متقن درباره آزادی اعتقادات مذهبی در چین به شمار می رود.

در شین جیانگ نیز بیش از ۲۸ هزار مسجد و مکان مذهبی وجود دارد، حدود ۳۰ هزار شخصیت مذهبی فعالیت دارند و تقریبا هر ۵۳۰ نفر از مسلمانان این منطقه دارای یک مسجد هستند که این نسبت از بسیاری کشورهای اسلامی بالاتر و بیش از ۱۰ برابر آمریکاست. با این توصیفات؛ سیاستمداران آمریکایی مانند پمپئو چه صلاحیتی برای انتقاد از چین دارند؟!

در نشست مجمع سازمان ملل درباره مساله حقوق بشر در ماه اکتبر سال گذشته، ۵۴ کشور اقدامات چین برای مبارزه با تروریسم و کاهش افراط گرایی در شین جیانگ را مثبت ارزیابی کرده و آن را تضمین کننده حقوق بشر اقوام مختلف شین جیانگ اعلام کردند. دولت چین تا کنون بیش از ۱۰۰۰ نفر از دیپلمات ها، مقامات سازمان های بین المللی، خبرنگاران و مسوولان مذهبی کشورها را به سفر و بازدید از شین جیانگ دعوت کرده است و آنان متفقا بر این باورند که آن چه در شین جیانگ دیده و شنیده اند با گزارش های غربی کاملا متفاوت است.

بیش از ۱۱۰ هزار مرگ ناشی از کرونا و گسترش اعتراضات ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا نشان می دهد که آمریکا در حال تجربه یک فاجعه انسانی بزرگ است و سیاستمداران آمریکایی از جمله پمپئو باید مسوولیت این فاجعه را برعهده گیرند و نسبت به اقدامات تفرقه اندازی، پایمال کردن حقوق بشر و آزادی مردم باید توبه کنند.

منبع راه مردم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.