خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاهی متفاوت به قانون جذب

کتاب «نگاهی متفاوت به قانون جذب» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، در سال ۱۳۹۸ از سوی انتشارات «معنویت‌پژوهی» منتشر شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کسانی که قانون جذب را باور کرده‌اند از منظرهای مختلفی آن را پذیرفته‌اند. برخی می‌پندارند قانون جذب همان قانون جاذبۀ نیوتون است و یک موضوع کاملاً فیزیکی است که حالا در رابطۀ بین تصاویر ذهنی و احساسات و تأثیر آن‌ها بر عالم ماده مطرح شده است. برخی دیگر این را یک قانون روانشناسی می‌دانند که از دامنۀ علم فیزیک بیرون است. برخی دیگر این به‌اصطلاح قانون را با مباحث دینی تفسیر و تأیید می‌کنند.

با توجه به گسترش این ایده و تبلیغات گسترده‌ای که روی آن صورت می‌گیرد، لازم است که از دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، فیزیکی، روان‌شناختی و الهیاتی مورد بررسی قرار گیرد».

در این کتاب مختصر سعی شده است که تا حد لازم ابعاد مختلف موضوع واکاوی شود. در فصل اول به تعریف قانون جذب می‌پردازیم و اینکه قانون جذب چیست و چه نیست؛ زیرا به علت بیان غیردقیق این موضوع، افراد مختلف تفسیرها و برداشت‌های گوناگونی از قانون جذب یافته‌اند که به‌راستی با اصل موضوع مناسبتی ندارد.

در فصل دوم به اثربخشی قانون جذب می‌پردازیم. بعد از روشن شدن اینکه قانون جذب چیست، این سؤال به ذهن می‌آید که قانون جذب چه تأثیری دارد؟ آیا آنچه ادعا می‌شود واقعی است و با قانون جذب همه‌چیز به دست می‌آید؟

فصل سوم به نقد علمی قانون جذب اختصاص داده شده و این پرسش‌ها راهنمای مباحث این فصل بوده است: آیا قانون جذب با روش تحقیقات علمی قابل تحقیق و اثبات است؟ آیا علم فیزیک قانون جذب را تأیید می‌کند؟ آیا در علم روانشناسی نظریه‌ای وجود دارد که قانون جذب را توجیه یا تأیید کند؟

در فصل چهارم به نقد و بررسی قانون جذب از منظر آموزه‌های دینی می‌پردازیم. توحید و معاد در قانون جذب چه نسبتی دارد؟ اینکه چرا بعضی از مروجان قانون جذب این موضوع را به‌عنوان عرفان مطرح کره‌اند؟ و اینکه اساساً عرفان و اخلاق کجای قانون جذب است؟

فصل پنجم و ششم رویکرد دیگری به نقد قانون جذب دارد و تلاشی است برای ارائۀ جایگزین برای قانون جذب. ازاین‌رو، موضوعات مربوط به قانون جذب در این دو فصل بیان نشده است. در واقع دو فصل آخر به این پرسش پاسخ می‌دهد که اگر قانون جذب راهی مفید و کارآمد برای رسیدن به ثروت و موفقیت نیست، پس راه درست و مفید کدام است؟ آیا در آموزه‌های دینی راهکاری برای دست‌یابی به موفقیت بیان شده است؟ این پرسش‌ها بسیار مهم است و برای کسی که قانون جذب را با هدف رسیدن به موفقیت، برگزیده و حالا می‌بیند که این ایده و روش درست و راهگشا نیست، این پرسش‌ها مطرح می‌شود. چنین کسانی دنبال جایگزینی می‌گردند که بتواند زندگی‌شان را بسازند. هم ازاین‌رو، در فصل پنجم راهکارهای موفقیت و در فصل ششم راهکارهای تولید ثروت بر اساس آموزه‌های معنوی بیان می‌گردد.

منبع پایگاه تخصصی مقابله با عرفان های کاذب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.