خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تعطیلی مرکز ملک عبدالله در اتریش به‌دلیل سوابق حقوق بشری عربستان

مرکز ملک عبدالله در اتریش پس از سال‌ها انتقاد از سوابق حقوق بشری عربستان و درپی تصمیم شورای ملی اتریش مبنی بر تعطیل کردن آن در سال گذشته، از وین به ژنو سوئیس منتقل می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱ سند توافق تاسیس این مرکز به امضای «مایکل اسپیندلگر» وزیر امور خارجه و معاون صدراعظم وقت اتریش، شاهزاده «سعود الفیصل بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان و «ترینیداد خمینس» وزیر امور خارجه اسپانیا رسید.

این مرکز موسوم به «مرکز بین المللی گفت: وگوی بین مذاهب و بین فرهنگ‌های ملک عبدالله بن عبدالعزیز» به عنوان یک سازمان بین المللی، مقر خود را در وین دایر کرد تا زمینه گفت: وگو میان ادیان و مذاهب فراهم شود.

اما این مرکز در عمر ۹ ساله اش با جنجال‌های بسیاری مواجه بوده است. اغلب سیاستمداران اتریشی خواستار تعطیلی این مرکز شدند، اما حزب خلق اتریش از این درخواست حمایت نمی‌کرد.

در نهایت به سبب اقدام دولت عربستان علیه منتقدان آل سعود و معترضان ریاض، درخواست برای تعطیل کردن این مرکز شدت گرفت.

سرانجام ژوئن ۲۰۱۹ در دوره زمامداری «بریجیت برلاین» صدراعظم سابق اتریش، شورای ملی اتریش تصمیم به بستن مرکز ملک عبدالله در وین گرفت.

صدور حکم اعدام برای «مرتجی القریریص» نوجوان عربستانی زمینه اصلی تعطیلی این مرکز را فراهم کرد.

القریریص کوچکترین زندانی سیاسی عربستانی که در آستانه اعدام قرار داشت با عقب نشینی مقام‌های سعودی به ۱۲ سال زندان محکوم شد. القریریص با احتساب مدتی که در زندان گذرانده است، پس از سه سال آزاد خواهد شد.

القریریص متهم است زمانی که تنها ۱۰ سال داشته در اعتراضات منطقه عوامیه عربستان در سال ۲۰۱۱ شرکت کرده است. پس از گذشت چند سال از آن تظاهرات، مقام‌های عربستانی زمانی که القریریص به همراه خانواده خود قصد سفر به بحرین را داشت، وی را در گذرگاه مرزی زمینی ملک فهد دستگیر کردند.

منبع ویندوبونا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.