خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همزیستی اقوام و ادیان آذربایجان غربی در «دخترم نرگس»

تهیه‌کننده سریال گفت: در سریال «دخترم نرگس» سعی کردیم تا به بیان موضوعات تازه‌ای بپردازیم از همین رو ماجرای همزیستی اقوام و ادیان آذربایجان غربی در کنار موارد دیگری در این مجموعه روایت می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مجموعه «دخترم نرگس» به کارگردانی باقر پیران و تهیه‌کنندگی مشترک داود سلیمان‌پور و سیدحسن فرخی از شنبه هفتم تیر ماه روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این سریال ۲۷ قسمتی در صدا‌و‌سیمای مرکز آذربایجان غربی تولید شده و به گفته سازندگانش سعی شده به موضوعاتی تازه بپردازد.

داوود سلیمان‌پور (یکی از تهیه‌کنندگان مجموعه دخترم نرگس) درباره این مجموعه و اینکه چه فرایندی نیاز است تا سریالی که تولید سیمای استان‌ها بوده در شبکه‌های سراسری روی آنتن رود، اظهار کرد: از نوع فیلمنامه سریال و جلساتی که در سیمای استان‌ها برگزار می‌شود، از ابتدا مشخص است که این کار برای شبکه‌های سراسری تولید می‌شود. از آغاز نیز قرار بر این بود که یکی از شبکه‌های یک یا سه این سریال را پخش کنند. در واقع واحد طرح و برنامه‌ سیمای استان‌ها بعد از تدوین سریال، برای این موضوع با شبکه‌ها رایزنی کرده و نمونه کار را به آنها نشان می‌دهد. شبکه یک سیما این سریال را پسندیده بود و به همین دلیل این مجموعه برای پخش از این شبکه انتخاب شد.

وی درباره اینکه باتوجه به محدودیت‌های تلویزیون، برای بیان موضوعات تازه در حوزه اجتماعی با چه چالش‌های در تولید این مجموعه مواجه بوده است، توضیح داد: ما برای اینکه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشیم، سعی کردیم، از ویژگی‌های استان آذربایجان غربی نهایت بهره را ببریم تا از کارهای پایتخت هم متفاوت باشیم. بحث مرزی بودن استان آذربایجان غربی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماجرای همزیستی اقوام و ادیان ازجمله ویژگی‌های استان آذربایجان غربی است که ما در این مجموعه آنها را به کار بردیم.

سلیمان‌پور ادامه داد: این مجموعه یک کار اجتماعی خانوادگی است اما کار را با تم پلیسی شروع می‌کنیم. به‌گونه‌ای که مخاطبان وقتی قسمت ابتدایی داستان را می‌بینند، احساس می‌کنند که با یک کار پلیسی طرف هستند اما رفته رفته بحث پلیسی بودن داستان کم‌رنگ شده و ماجرای داستان خانوادگی و اجتماعی داستان پیش می‌آید. بحث همزیستی و وحدت ازجمله موضوعاتی است که در قالب داستان در این مجموعه روی آن تاکید داشتیم.

وی درباره چطور کنار آمدن با سانسورهایی که بسیاری از سازندگان آثار تلویزیون نسبت به آن اعتراض می‌کنند، گفت: شکر خدا در این اثر هیچ سانسوری نداشتیم چراکه جلسات متعددی را برای فیلمنامه صرف کرده بودیم و همین سبب شد تا اصلاحیه‌های معمول را جلو ببریم. به هر ترتیب ۲۰ سال است که تهیه‌کننده تلویزیون هستم و به نوعی با چار‌چوب‌های آن آشنایی دارم.

این تهیه‌کننده سینما افزود: به زعم من «دخترم نرگس» بزرگترین پروژه استانی در قالب فیلم و سریال است که تاکنون تولید شده. در بخش بازیگران، حدود ۴۰۰ بازیگر داشتیم. همچنین برای گرفتن سکانس‌های مختلف نیاز به بهره‌برداری از لوکیشن‌های بسیاری داشتیم. علاوه بر این موارد در این مجموعه جلوه‌های ویژه میدانی و تصویری بسیاری نیز استفاده شده است. همچنین تیم‌های صدابرداری، تدوین و مواردی دیگر در تهران مستقر بوده‌اند و گروه برنامه‌ریزی ما همه از تهران در پروژه حضور داشتند.

سلیمان‌پور در پاسخ به اعلام میزان بودجه این مجموعه گفت: بودجه را نمی‌توانم اعلام کنم اما باید بدانیم که دست ما همچون سریال‌هایی شبکه‌های سراسری در بودجه باز نبوده است. هزینه سریال ما به اندازه سریال‌های شبکه‌های سراسری تلویزیون نبود و ما با کسری بودجه مواجه بودیم و تعدادی از دوستان هستند که هنوز ما شرمنده آنها هستیم. به هر ترتیب منتظر متمم‌هایی از طرف سازمان هستیم تا بتوانیم از خجالت این دوستان نیز خارج شویم. می‌خواهم بگویم به این صورت نبود که دست ما در کار خیلی باز باشد ولی کار در شهرستان‌ها متفاوت از تهران است و دوستان با ایثار کار می‌کنند. به نوعی بچه‌های شهرستان‌ با قیمتی که در تهران کار می‌شود، کار نمی‌کنند و با خیلی کمتر از آن به میدان آمده و به ما کمک می‌کنند. امیدوارم مسئولان سازمان بعد از دیدن این کار توجه بیشتری به تولیدات استان‌ها داشته باشند.

وی در پایان عنوان کرد: این سریال به سفارش سیمای استان‌ها تولید شده است. در واقع پیش‌تولید و نگارش آن از سال ۹۷ شروع شده و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تولید و تدوین آن انجام شده است. این مجموعه ۲۷ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای است که انشالله از ۷ تیرماه روی آنتن شبکه یک می‌رود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: نرگس، دانشجوی ممتاز دانشگاه ارومیه است و مراحل انتهایی پایان نامه خود را سپری می‌کند. او فرزند سوم خانواده صادقی است. نرگس همواره گره‌گشای مشکلات اعضای خانواده، به ویژه برادر بزرگترش نادر بوده و هست اما در روند عادی زندگی‌شان اتفاقاتی می‌افتد و اسراری فاش می‌شود که احوال نرگس و خانواده را دگرگون می‌سازد… .

محمود پاک نیت، حسین سحرخیز، مهوش صبرکن، رحیم نوروزی، مریم خدارحمی، فریبا طالبی، امیرحسین صدهزاری، هاشم چاووشی، جمال ذوالقدر، پدرام رحمانی، ماهرخ رفیع‌زاده و کامیار شکیبایی ازجمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش می‌پردازند.

منبع ایلنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.