خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دین و آئین عجیب راستافاری

جنبشِ راستافار یا راستافاری یک ایدئولوژیِ معنوی (از دین ابراهیمی) بر پایهٔ دیدگاه‌های آفریقایی است که در جامائیکا توسعه یافته است؛ این جنبش گاهی به شکلِ یک دین نیز توصیف شده‌است اما از سویِ بسیاری از پیروانش به عنوانِ یک راه زندگی شرح داده شده‌است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در سال ۱۹۳۰ نوجوانی به نام Tafari Makonnen در اتیوپی تاجگذاری کرد او همان هایل سلاسی اول مشهورترین امپراطور آفریقایی است. هایل هایل سلاسی امپراطور فعالی بود.

سفرهای خارجی متعددی داشت و در زمان او اتیوپی به عضویت سازمان ملل درآمد. اما معروفیت هایل سلاسی در افریقا و امریکای جنوبی دلیل متفاوتی داشت…

در دهه ۱۹۳۰ سیاهان آمریکا در تلاش برای کسب آزادی های مدنی و گذار از دوران برده داری به شهروندی بودند.

فعالان سیاسی و اجتماعی سیاه به مظاهر تمدن غرب با دیدی بدبینانه مینگریستند و آرزوی بازگشت به افریقا را به عنوان گهواره نخستین بشر در سر میپروراندند. Pan-Africanism یا همبستگی ملل افریقا برای نجات در کوچه و برزن فریاد میشد.

هایل سلاسی

یکی از معروفترین پیشروان جنبش سیاهان روزنامه نگار و سیاستمدار جامایکایی به نام Marcus Garvey بود. او در تلاش برای یافتن نمادی به عنوان ریسمان همبستگی ملل افریقایی مارکوس گاروی به هایل سلاسی به عنوان امپراطوری محبوب و نوگرا روی آورد.

جمله ای از گاروی معروف است که در زمان تاجگذاری هایل سلاسیه در سخنرانیهای متعدد چنین گفته: «به افریقا بنگرید. آنگاه که پادشاه سیاه بر تخت مینشیند و آزادی چه نزدیک است»

اما تلاشهای گاروی در پروردن هایل سلاسی به عنوان نماد نوزایی آفریقا در مسیر دیگری افتاد آفریقایی تباران جاماییکایی هایل سلاسی را بالا و بالاتر بردند و به جایگاه مسیحایی رساندند.

هایل سلاسی از جایگاه امپراطور به جایگاه خدایی صعود کرد و به عنوان تبلور دوباره مسیح و شیر یهودا پرستش شد و بدین گونه مذهب Rastafari متولد شد.

راستافارین ها به همین بسنده نکردند و مارکوس گاروی را هم به جایگاه پیامبری ارتقا دادند. او همانا تبلور دوباره یوحنای قدیس است که نخستین بار عیسی را از نشانه هایش بازشناخت! دین راستا در میان بردگان تازه آزاد شده امریکای جنوبی گسترش یافت به طوری که امروزه حدود ۵٪ مردم جاماییکا پیرو دین راستافاری هستند.

راستافاری ها دین جالبی دارند. اعتقادی به معبد و کلیسا ندارند. چرا که بدن خود را همان معبد و پرستشگاه خدای تبلور یافته میدانند.

در میان راستافاری ها استعمال حشیش بخشی از مناسک مذهبی است. راستافاری ها برای توجیه این مساله همه جملات تورات در زمینه گیاهان را به حشیش نسبت می دهند. راستافاری ها موهای خود را بلند میکنند و میبافند و گاه طره های بلند موی بافته را در کلاههای کیسه مانندی به نام rastacap میچپانند.

«باب مارلی» خواننده معروف جاماییکایی که از معتقدان به این مذهب بود و نقش بسزایی در گسترش آن درمیان جوانان مغرب زمین داشت، یک آهنگ حماسی برای «راستافار»ها ساخت تا آنها را برای مبارزه با استعمار تهییج کند. این سرود عجیب بعدها به عنوان سرود اصلی جنبش شناخته شد.

آقای مارلی همیشه می گفت که مصرف ماری جوانا (نوعی ماده مخدر) و دوری کردن از الکل جزو اصول زندگی کسی است که خودش را پیرو جنبش «راستافار» می داند. شاید باورتان نشود اما فرقه عجیب راستافار، (طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی) حدود یک میلیون نفر پیرو پر و پا قرص در دنیا دارد.

تاثیر مذهب نوپای راستافاری به سیاهان امریکایی محدود نماند، و در سالهای اخیر الهام بخش نامگذاری دین نوپای دیگری شد به نام Pastafarian یا همان دین مترقی پرستش هیولای اسپاگتی پرنده.

بابی هندرسون پیامبر دین پاستافاری در انجیل خود در سال ۲۰۰۵ این گونه نوشته است که دزدان دریایی نخستین پاستافاری ها بوده اند که علاقه همزمانشان به پاستا و معتقدات راستافاری نطفه دین مترقی پاستافاری را شکل داده است. وی همچنین فرموده است که کاهش دزدان دریایی در سالهای اخیر از دلایل گرمایش زمین بوده است!!

منبع مفاز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. a می گوید

    ممنون