خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روایت دیگری از نجف امروز

نهمین شماره مجله تقریرات با تأکید ویژه بر موضوع نقش‌آفرینی حوزه معاصر نجف در دو وادی فقه و سیاست منتشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، مجله فرهنگی تقریرات که به موضوعات مختلف معطوف به دین می‌پردازد، در شماره جدید خود همچنین نقدهایی درباره آرای عبدالکریم سروش، سید کمال حیدری و مهدی نصیری آورده و پرونده‌ای درباره حجاب دارد.

در پرونده اصلی این شماره تقریرات، با اشاره به نقش‌آفرینی مهم حوزه نجف در تحولات نیمه دوم سال ۱۳۹۸ عراق و منطقه، گفتگوها، گزارش‎ها، گفتارها و یادداشت‌هایی درباره مبانی آیت‌الله سیستانی حول علوم مختلف حوزوی و نیز عرصه سیاست منتشر کرده که دو گفتگو با آیت‌الله محمدی قاینی و دکتر عبدالوهاب فراتی از جمله این مطالب است. آقای قاینی به عنوان یکی از شاگردان برجسته آیات عظام خویی، منتظری و تبریزی، به تفاوت‌ها و اختلافاتی که بین دو مکتب نجف و قم مطرح می‌شود پرداخته و از ضرورت استفاده از روش‌های هر دو مکتب حوزوی در مسیر اجتهاد دفاع کرده است. وی همچنین به نسبت میان نظر و عمل در رفتارشناسی سیاسی آیت‌الله سیستانی و دیگر فقهای شاخص نجف نیز اشاره کرده است.

گفتگوی تقریرات با دکتر فراتی نیز نکات تازه‌ای دارد؛ ناگفته‌هایی درباره جریان صدر و پتانسیل حوزوی آنان، نسبت میان جریان صدر با حوزه نجف، آینده مرجعیت پس از آقای سیستانی، نقش ایران و حوزه قم در دوره شکوفایی مجدد حوزه نجف و آینده بحران‌های کنونی جامعه ایران از نکات مهم این گفتگوست.

از دیگر مطالب قابل توجه شماره جدید تقریرات، بررسی مبانی و آرای فقهی فرزند آیت‌الله سیستانی است که از گزینه‌های مهم و مطرح برای آینده حوزه نجف شمرده می‌شود. همچنین گفتاری از آیت‌الله سید منیر خباز؛ شاگرد عربستانی آیت‌الله سیستانی منتشر شده که به نقد آرای سروش و محمد شحرور نیز پرداخته است.

شماره نهم تقریرات در ۸۴ صفحه و به قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه شده و مراکز فروش آن در کانال تلگرامی نشریه (t.me/taqriraat) اعلام شده است.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.