خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ شهید بهشتی به مسعود رجوی

 انتقادات مبنایی آیت‌الله بهشتی به اصول ایدئولوژیک سازمان منافقین؛

محمد پیشگاهی‌فرد می‌گوید: شهید بهشتی به رجوی گفت که شما هنوز اصول را نمی‌دانید و یک مبناهایی را به عنوان اسلام‌شناسی، اقتصاد اسلامی و به عنوان اقتصاد مارکسیستی با هم مخلوط کردید و این را مبنای ایدئولوژیک خودتان قرار دادید که ما این‌ها را قبول نداریم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز )،  شهید بهشتی از جمله افرادی بود که انتقادات شدیدی نسبت به خط مشی فکری و ایدئولوژیک سازمان منافقین داشت. در کتاب «تاریخ شفاهی زندگانی و مبارزات شهید بهشتی» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده در این رابطه آمده است: زمانی که مسعود رجوی، سرکرده سازمان مجاهدین خلق، برای صحبت با آیت‌الله بهشتی آمده بود، شهید بهشتی به او گفت: اختلاف ما با شما اختلاف عمیقی است که از اعتقادات ما سرچشمه می‌گیرد.

به گفته محمد پیشگاهی‌فرد: شهید بهشتی، در ادامه به رجوی گفت که شما هنوز اصول را نمی‌دانید و یک مبناهایی را به عنوان اسلام‌شناسی، اقتصاد اسلامی و به عنوان اقتصاد مارکسیستی با هم مخلوط کردید و این را مبنای ایدئولوژیک خودتان قرار دادید که ما این‌ها را قبول نداریم.

یکی از نکات بسیار جالب این جلسه آن بود که شهید بهشتی خواستار مطالعه دقیق آثار مارکس از قبیل “کاپیتال”، آن هم به زبان اصلی آن یعنی آلمانی شد. زیرا برداشت‌ها و اطلاعات ایدئولوگ‌های سازمان، به ویژه مسعود رجوی، از روی ترجمه انگلیسی این آثار بود که از دیدگاه شهید بهشتی ایراد و اشکال اساسی و فراوانی بر این ترجمه‌ها وارد بود.

یکی از دلایل اساسی بر تصمیم جدی بر حذف فیزیکی شهید بهشتی و اجرای فاجعه هفتم تیر توسط سازمان منافقین هم تسلط و چیرگی ایشان بر علوم اقتصادی، سیاسی، فلسفی و اسلام‌شناسی دقیق بود. ایدئولوگ‌های سازمان وقتی که از همراه ساختن شهید بهشتی با خویش ناکام ماندند، وی را خطری بالقوه برای خویش تشخیص دادند و مبادرت به اجرای فاجعه هفتم تیر و به شهادت رساندن ایشان کردند.

منبع مرکز اسناد انقلاب اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.