خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری دوره‌های زبان آفلاین در دانشگاه ادیان و مذاهب

رئیس دانشکده زبان و فرهنگ ملل دانشگاه ادیان و مذاهب از برگزاری دوره‌های زبان آفلاین خبر داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ دانشکده زبان و فرهنگ ملل دانشگاه ادیان طرح و پروژه‌ای جدید با عنوان زبان آفلاین به منظور آموزش زبان به علاقه‌مندان این حوزه راه‌اندازی کرده که بر همین اساس دوره‌های آموزش زبان به صورت مجازی و آفلاین برگزار می‌شود.

زبان‌آموزان با ثبت‌نام در این دوره اقدام به یادگیری زبان در هر ساعت از شبانه روز می‌کنند و امکان شرکت در دوره از هر مکان در کشور وجود دارد.

یادگیری با حداقل امکانات، امکان استفاده از پادکست‌های آموزشی با کیفیت استودیویی، امکان استفاده از استاد پشتیبان به صورت مجازی در طول شبانه‌روز و ارائه مدرک پایان دوره از دیگر مزایای این دوره است.

به منظور بررسی فعالیت‌های دانشکده زبان و فرهنگ ملل و همچنین اطلاعات بیشتر در زمینه برگزاری دوره آموزشی زبان آفلاین با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد اصغری، رئیس دانشکده زبان و فرهنگ ملل دانشگاه ادیان و مذاهب به گفت‌وگو پرداختیم.

* دانشکده زبان و فرهنگ ملل از چه زمانی راه‌اندازی شد؟

از سال ۹۶ با تصویب هیأت امنای دانشگاه مرکز زبان به دانشکده زبان و فرهنگ ملل ارتقا پیدا کرد. این مرکز دارای سابقه هشت ساله بود.

دو فعالیت اصلی در دانشکده انجام می‌شود. اول سرویس‌دهی به تمام رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در زمینه برنامه‌ریزی درس‌های زبان پیش‌نیاز یا زبان عمومی است.

دانشجویان دانشگاه ادیان موظف هستند ۸ واحد زبان عمومی بگذرانند که دانشکده زبان برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.

همچنین دانشکده زبان دو آزمون رسمی برای دانشجویان مقطع دکتری برگزار می‌کند، آزمون تافل انگلیسی  برای دانشجویانی که متون و منابع درسی آنها انگلیسی است و همچنین آزمون اشتمال عربی برای دانشجویانی که متون و منابع درسی آنها عربی است.

این آزمون­ها هر کدام در سال، ۴ بار برگزار می‌شود و در هر دوره بیش از ۴۰۰ نفر در آزمون اشتمال عربی از دانشگاه­‌های سراسر کشور شرکت می­‌کنند. در حال حاضر نیز در حال برگزاری دوره‌های آمادگی این آزمون‌ها به صورت کشوری هستیم.

رشته‌ای با عنوان زبان و ادبیات عرب از مهر ماه سال ۹۸ راه‌اندازی شده است. تاکنون ۶۰ نفر دانشجو برای مهر و بهمن ماه برای تحصیل در این مقطع جذب شدند و اکنون برای مهر ماه امسال در حال ثبت‌نام هستیم و برای مقطع دکترا نیز در حال پیگیری برای دریافت مجوز برگزاری و تأسیس رشته‌­های جدید هستیم.

* پروژه زبان آفلاین چه زمانی کلید خورد و به چه صورتی اجرا می‌شود؟

این پروژه از ۱۶ فروردین ماه امسال راه‌اندازی شد که در واقع آموزش زبان به صورت آفلاین از طریق پیام‌رسان‌ها به ویژه پیام‌رسان‌های داخلی مانند ایتا انجام می‌شود.

پادکست‌هایی از کتاب TOP NOTCH ویرایش سوم، با کیفیت مناسب و در فضای استودیویی ضبط و تهیه شده است و در هنگام شروع ترم درس‌ها در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌گیرد.

ترم‌ها به دو صورت فشرده(یک ماهه) و غیر فشرده(۴۵ روزه) است. در دوره فشرده هر روز دو پادکست و در دوره غیر فشرده روزانه یک پادکست در اختیار زبان‌آموز قرار می‌گیرد. هر ترم ۴۰ پادکست ۱۵ تا ۲۵ دقیقه‌ای ارائه می‌شود.

اکنون در حدود ۷۰۰ نفر زبان‌آموز در حال گذراندن این دوره هستند و این آمار به لطف خداوند رو به افزایش است.

* نحوه آموزش به چه صورت است؟

دوره‌ها دارای سه مرحله مقدماتی، متوسطه و پیشرفته است. هر مرحله ۴ ترم است که در مجموع ۱۲ ترم را شامل می‌شود و در پایان هر مرحله مدرکی به زبان‌آموز اهدا می‌شود.

زبان‌آموزان با عضویت در کانال آموزشی مربوطه از محتوای دروس بهره‌مند می‌شوند. پادکست‌های دروس این دوره در این کانال آموزشی در اختیار زبان‌آموز قرار می‌گیرد.

به موازات کلاس و کانال آموزشی، یک گروه چت در همان پیام‌رسان تشکیل می‌شود که زبان‌آموزان سؤالات خود را به صورت مجازی با استاد پشتیبان مطرح و تکالیف خود را به استاد ارسال می‌‌کنند و استاد نیز پاسخ‌ها را به دانشجو می‌دهد و از نظر گفتاری، نوشتاری و موضوعی محیط گروه را جهت‌دهی می‌کند.

آزمون این دوره مجازی است و در تاریخ معین سؤالات در کانال آموزشی قرار می‌گیرد و زبان‌آموز باید در زمان محدودی سؤالات را جواب دهد و به استاد مربوطه ارسال کند.

* مزیت‌های زبان آفلاین چیست؟

حسن و مزیت این روش آموزشی این است که هیچ نیازی به حضور در کلاس ندارد و محتوای درس در اختیار زبان‌آموز قرار می‌گیرد و می‌تواند به آسانی با استاد تبادل اطلاعات داشته و سؤالات خود را مطرح کند.

* برنامه آینده شما برای برگزاری دوره‌ها چیست؟

قصد داریم آموزش مکالمه عربی را نیز راه‌اندازی کنیم. برگزاری دوره آموزش زبان فرانسه در آینده در دستور کار است که با استاد مربوطه هماهنگی‌های لازم در حال انجام است. به جز دوره‌های مکالمه زبان و تافل، دوره‌های MSRT و آموزش کتاب  ۵۰۴  نیز در آینده برگزار می‌شود.

* برای راه‌اندازی زبان آفلاین در پیام‌رسان‌های غیر بومی برنامه‌ای دارید؟

آموزش زبان فارسی ویژه دانشجویان عرب زبان از سال گذشته راه‌اندازی شد. زبان فارسی با روش و مدل زبان آفلاین به دانشجویان عراقی از ابتدای تیر ماه در واتساپ به دلیل مسئله کرونا و محدویت رفت و آمد آموزش داده می‌شود.

اکنون آموزش زبان فارسی به ۱۵۰ نفر دانشجو در حال برگزاری است. قصد داریم این کار را به تدریج و روز به روز توسعه دهیم.

* برای راه‌اندازی این پروژه از چه منبعی بودجه تأمین کردید؟

برای راه‌اندازی و مدیریت این پروژه بودجه‌ای نداشتیم و به طور کامل خود گردان و از طریق درآمد خودش مدیریت می‌شود.

* نحوه ثبت‌نام متقاضیان به چه صورت است؟

یک کانال رسمی ۱۲ هزار نفری در پیام رسان ایتا با عنوان زبان آفلاین zaban_offline@ وجود دارد. همه داوطلبان در صورت تمایل به این کانال رسمی مراجعه می‌کنند و اگر تمایل به ثبت‌نام داشته باشند به ادمین تمایل خود را اعلام می‌کنند.

مسؤول ثبت‌نام فرمی در اختیار متقاضی قرار می‌دهد و پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام و پرداخت شهریه، لینک کلاس با تعهدات شرعی، قانونی و اخلاقی در اختیارش قرار می‌گیرد.

کلاس آمادگی تافل با این روش آموزشی خرداد ماه برگزار شد و دانشجویان دکترای متقاضی آزمون تافل به صورت آفلاین در این دوره شرکت کردند.

مطالب کمک آموزشی در حوزه زبان در کانال cafezaban@ در پیام‌رسان ایتا در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

* هزینه دوره‌ها به چه صورت محاسبه می‌شود؟

تخفیف ۲۰ درصدی برای دانشجویان ترم یک متقاضی دوره‌های زبان در نظر گرفته شده و همچنین طلاب و دانشجویان دانشگاه ادیان از تخفیف ۵۰ درصدی برای کل دوره بهره‌مند می‌شوند.

* دوره آموزش زبان آفلاین برای چه گروه سنی است؟

این دوره آموزشی برای بزرگسالان گروه سنی ۱۴ سال به بالا تعریف شده است زیرا پادکست‌های صوتی چندان برای کودکان جذاب نیست ولی اگر ویدئویی و تصویری ضبط شود؛ کودکان نیز می‌توانند استفاده کنند.

* آیا زمان خاصی برای ثبت‌نام تعیین می‌شود؟

به زبان‌آموزان توصیه می‌شود که اول هر ماه برای ثبت‌نام اقدام کنند که در واقع شروع ترم است ولی در صورت درخواست و قبول شرایط از سوی متقاضی در اواسط ترم نیز ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

* در آینده از پیام‌رسان‌های غیرایرانی نیز استفاده می‌کنید؟

پیام‌رسان ایتا محدودیت مخاطبان خارج از کشور به همراه دارد ولی به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی پیام رسان ایتا مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون تمرکز اصلی ما بر پیام‌رسان‌های داخلی و بومی است و تنها در صورت ضرورت از پیام‌رسان‌های غیربومی مانند واتساپ استفاده می‌کنیم.

مانند آموزش زبان فارسی به دانشجویان عرب ­زبان که در داخل کشور حضور ندارند و اکنون این آموزش در پیام‌رسان واتساپ انجام می‌شود.

منبع قم نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.