خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راه‌یابی نماینده زن مسلمان به مجلس صربستان

نتایج نهایی انتخابات پارلمان صربستان نشان می‌دهد که در صورت عدم ایجاد تغییرات،‌ ۱۲ نماینده مسلمان از جمله یک بانوی محجبه در ساختار جدید مجلس این کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)،  در ساختار جدید مجلس نمایندگان صربستان در صورتی که در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی تغییری ایجاد نشود، ۱۲ نماینده مسلمان از شهرهای منطقه سنجاک در جنوب صربستان حضور خواهند داشت که در بین آنان پرفسور «میسالا پرامنکوویچ» (Misala Pramenkovich) از شهر نووی پازار هست و در این صورت اولین زن محجبه در تاریخ مجلس جمهوری صربستان خواهد بود.

ورود یک زن محجبه به پارلمان صربستان یکی از موضوعات جالب در رسانه‌های خبری این منطقه از اروپاست. پرفسور پرامنکوویچ متولد ۱۹۸۰ و به عنوان استاد علوم اسلامی در دانشگاه «غازی عیسی بیگ» در شهر نووی پازار در جنوب صربستان فعالیت دارد و در عین حال معاون رئیس حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر زوکورلیچ است و از سال ۲۰۱۶ به عنوان عضو شورای این شهر فعالیت دارد. وی تاکنون ضمن حمایت از اصول حزب خود، به حمایت از زنان و کودکان نیز پرداخته است و از حقوق آنان دفاع می‌کند.

معمر زوکورلیچ به عنوان رهبر حزب عدالت و آشتی، که تا این اواخر در سمت مفتی اعظم جامعه اسلامی در منطقه سنجاک در جنوب صربستان فعالیت داشت و نماینده کنونی مجلس پارلمان است، درباره انتخاب پرامنکوویچ برای نمایندگی در مجلس صربستان گفت: آنچه مورد توجه عموم قرار گرفته، محجبه بودن وی است.

بنا به اظهارات زوکورلیچ، ورود یک زن محجبه به پارلمان از ‌نظر فرهنگی ـ تمدنی نشانگر گامی به جلو است و پیام مهمی را دربردارد.

وی با اشاره به اینکه از کویت و برخی از کشورهای عربی مسلمان برای ورود به ساختار جدید مجلس صربستان پیام تبریک دریافت کرده است، گفت: آنان به ظرفیت بالای صربستان پی برده‌اند. این کشور برای تمام شهروندانش این امکان را فراهم کرده که تمام مذاهب و قومیت‌ها بدون در نظر گرفتن اختلافات مذهبی و قومیتی در مجلس ملی کشور نماینده داشته باشند. موضع حزب وی این است که تمام شهروندان، مردان، زنان باحجاب یا بی‌حجاب بایستی فرصتی یکسان برای راه یافتن به مجلس داشته باشند.

رهبر حزب عدالت و آشتی اضافه کرد: پرامنکوویچ، استادی برجسته و مادر ۴ فرزند است. وی نمونه زنی است که توانسته در کنار خانواده و حرفه خود، از نظر سیاسی نیز فعال باشد.

انتخابات پارلمانی صربستان

دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان از زمان برقراری نظام چند حزبی از سال ۱۹۹۱ در یکشنبه، اول تیرماه، (۲۱ ژوئن) برگزار شد که در آن ۳ هزار و ۴۱۹ نامزد از ۲۱ لیست از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان رقابت کردند.

بنا بر نتایج غیررسمی از انتخابات پارلمانی که از سوی کمیسیون انتخابات صربستان اعلام شده است، علاوه بر حزب پیشرو که حدود ۶۲ درصد آرای مردم را به خود اختصاص داده (۱۹۱ کرسی در مجلس)، ائتلاف حزب سوسیالیست و وحدت صربستان با ۱۰,۳۷ درصد (۳۲ نماینده)، حزب مخالف راست میانه‌ متعلق به آلکساندر شاپیچ، رهبر اتحاد میهنی صربستان و رئیس شهرداری منطقه نووی بلگراد با ۳.۶۴ درصد آرا (۱۱ نماینده) موفق شدند که به ساختار جدید پارلمان راه یابند.

همچنین در این دوره از انتخابات پارلمان صربستان سه حزب و چهار لیست از اقلیت‌های قومی توانستند در ساختار جدید مجلس حضور یابند. در ساختار جدید مجلس صربستان لیست اتحاد مجارهای ویوودینا با ۲,۳۰ درصد آرا و ۱۰ کرسی، لیست آکادمیک معمر زوکورلیچ با ۱ درصد آرا و ۲ کرسی، لیست آلترناتیو دموکراتیک آلبانی‌ها با ۰.۹ درصد و ۲ کرسی و حزب جنبش دموکراتیک سنجاک به رهبری سلیمان اوگلیانین با ۲ کرسی در این انتخابات موفق به حضور در ساختار جدید مجلس صربستان شدند.

از جمله گروه‌های سیاسی مسلمان در صربستان علاوه بر حزب عدالت و آشتی به رهبری معمر زوکورلیچ، حزب دموکراتیک سنجاک به رهبری سلیمان اوگلیانین که وارد ساختار جدید مجلس صربستان شده، و نیز حزب سوسیال دموکرات صربستان به رهبری «راسیم لیاییچ» در غالب ائتلاف حزب پیشرو صربستان به رهبری آلکساندر ووچیچ است که به پارلمان این کشور راه یافته‌‌اند.

لیاییچ با توجه به حضور در چند دولت گذشته و مقام کنونی وی به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات، به احتمال فراوان در دولت آتی نیز عهده‌دار مقام وزارت خواهد بود.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.