خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ممنوعیت بوسیدن حجرالاسود و لمس کعبه در موسم حج

مرکز ملی پیشگیری از بیماری ها در عربستان سعودی پروتکل های بهداشتی ویژه موسم حج امسال را در چارچوب طرح برگزاری حج امسال با حضور تعداد محدود زائران داخل این کشور منتشر کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پروتکل های بهداشتی در هنگام ادای مناسک حج در مسجدالحرام شامل «ورود گروه گروه زائران به صحن طواف، رعایت فاصله دست کم یک متر و نیمی بین هر شخص و شخص دیگر، کاهش ازدحام همراه با قرار دادن افرادی در اماکن مورد نظر برای رعایت نظم و تنظیم امور می باشد.

براساس این گزارش، گروههای زائران در همه طبقات سعی توزیع خواهند شدو مسیرهایی برای اطمینان از رعایت فواصل اجتماعی، کاهش تماس میان زائران مسجدالحرام، ممنوعیت تجمعات و پایبندی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ایجاد خواهد شد و نیروهای امنیتی نیز بر اجرای آن نظارت خواهند داشت.

این پروتکل ها همچنین شامل ممنوعیت لمس کعبه شریف، حجر الاسود و بوسیدن آن و قرار دادن موانعی مقابل آنها و تعیین افرادی برای جلوگیری از نزدیک شدن زائران به آنها و اختصاص ورودی ها و خروجی های مشخص و ممنوعیت ازدحام و شلوغی در آن اماکن می باشد.

پروتکل های بهداشتی همچنین شامل ممنوعیت ازدحام جلوی آب سردکن های آب زمزم، قرار دادن برچسب هایی برای اطمینان از رعایت فاصله گذاری اجتماعی همراه با ممنوعیت استفاده از وسایل ذخیره آب و آوردن غذا و خوردنی به محوطه های خارجی می باشد.

این پروتکل ها همچنین شامل ممنوعیت ازدحام در وضوخانه ها، توزیع دستگاههای ضدعفونی کننده در اماکن مختلف، ضدعفونی صحن شریف و منطقه المسعی به صورت دوره ای و پس از طواف هرگروه از زائران است.

علاوه بر این فرش ویژه مسجدالحرام برداشته خواهد شد و از سجاده های شخصی برای زائران استفاده میگرددو باید صندلی ها و چرخ دستی ها به صورت مداوم و پس از هر بار استفاده ضدعفونی گردند.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.