خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد«ابراهیمی» الخلیل، مدفن حضرت ابراهیم(ع) + تصاویر

مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل، مکانی است که قبر حضرت ابراهیم(ع) در آن واقع شده است و برای مسلمانان اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «مسجد یا حرم ابراهیمی» در قلب شهر «الخلیل» در جنوب کرانه باختری قرار دارد؛این مسجد دومین بنای مهم اسلامی پس از مسجد الاقصی در سرزمین فلسطینی به شمار می رود.

مسجد ابراهیمی بر اساس اظهارات مورخان، بر روی غاری که مکان دفن حضرت ابراهیم(ع) همسرش ساره، اسحاق (ع) و اسماعیل (ع) و یعقوب (ع) و یوسف (ع) و همسران آنها است، بنا شده است و به همین دلیل به مسجد «ابراهیمی» نیز مشهور است.

مسجد ابراهیمی از ساختمان های تاریخی و قدیمی شهر الخلیل است که از جایگاه ویژه ای میان مسلمانان برخوردار است.

این مسجد در طول قرن های متمادی مکان زیارت مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده است.

در زمان اموی ها، بر قبر حضرت ابراهیم(ع) گنبدی بنا واین مکان به مسجد تبدیل شد؛  مورخان تاکید دارند این حرم قبل از اسلام به سوی قبله مسلمانان ساخته شده است.

در سال ۱۰۹۹ میلادی در جنگ صلیبی ها، این مکان به مدت ۹۰ سال از مسجد به کلیسا تبدیل شد.

پس از آن، «صلاح الدین ایوبی» در سال ۱۱۸۷ میلادی این مسجد را آزاد کرد و منبر مشهور خود را برای حفظ جایگاه آن در مسجد ابراهیمی قرار داد.

در زمان مملوکی ها سال ۱۵۱۷ تا ۱۲۵۰ میلادی این شهر اهمیت زیادی پیدا کرد و مردم از کشورهای مختلف اسلامی برای بازدید به این مسجد می آمدند.

مملوکی ها اقدام به توسعه این مسجد کردند و ظرفیت آن را افزایش دادند و در عصر عثمانی ها در سال ۱۵۱۷ تا ۱۹۱۷ میلادی ساختمان مسجد را حفظ کردند و ملحقات جدیدی به آن اضافه کردند.

پس از آن در سال ۱۹۱۷ میلادی انگلیسی ها بر این شهر سیطره یافتند و سیطره مسلمانان بر حمایت از شهر کاهش یافت و این امر بر مساجد به ویژه مسجد ابراهیمی نیز تاثیر گذاشت.

پس از آن در سال ۱۹۴۸ میلادی سیطره انگلیسی ها بر فلسطین به پایان رسید و اداره مسجد ابراهیمی به اردن واگذار شد و این مسجد نیز در همان زمان توسعه یافت.

سپس در سال ۱۹۶۷ میلادی نیروهای اشغالگر اسراییل سیطره خود را بر این شهر افزایش دادند و در سال ۱۹۹۴ میلادی نیز « باروخ گولدشتاین» یک پزشک یهودی وابسته به گروه‌های تندروی رژیم صهیونیستی فاجعه ‌ای خونین در این مسجد به راه انداخت.

وی با همدستی ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان به نمازگزاران شلیک کرد که در نتیجه این اقدام ۲۹ نمازگزار کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی بخش هایی از این مسجد را به روی مسلمانان بست و این اقدامات مقدمه ای برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد ابراهیمی شد.

با گذشت سال ها از این حادثه، همچنان نظامیان رژیم صهیونیستی به مسلمانان سخت گیری کرده و از ورود آنان و پخش اذان از این مسجد جلوگیری می کنند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.