خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توسل و استغاثه در اسلام

کتاب «توسل و استغاثه در اسلام» نوشته الیاس قاسم اف (از علمای تاجیکستان) است که در هشت فصل به بررسی مساله استغاثه و توسل از نگاه وهابیت و مسلمانان پرداخته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب «توسل و استغاثه در اسلام» نوشته الیاس قاسم اف (از علمای تاجیکستان) است که در هشت فصل به بررسی مساله استغاثه و توسل از نگاه وهابیت و مسلمانان پرداخته است. البته سه فصل اول به صورت خاص در این باب بحث نموده است و بعد از آن مسائل دیگری را که بین وهابیت و مسلمانان اختلافی است بیان شده است.

مولف فصل اول را به بررسی دیدگاه طرفین در قدرت شنوایی اموات و یا عدم قدرت ایشان اختصاص داده است و ضمن بیان ادله وهابی ها با تکیه بر آیات باب و همچنین روایات و سیره سلف به نقد دیدگاه ایشان پرداخته است. وی در نقد وهابیت بر سماع موتی بیش از بیست شاهد را بیان نموده است.

فصل دوم را ایشان به بررسی توسل از دیدگاه وهابیت و سایر مسلمانان پرداخته است و در این فصل نیز بعد از بیان ادعا و ادله وهابیان به صورت مفصل با تکیه بر آیات و روایات و همچنین سیره سلف و کلام بزرگان مذاهب به نقد دیدگاه ایشان پرداخته است. وی حتی در این فصل به مستنداتی از کلام ابن تیمیه در معجزات قبر پیامبر نیز اشاره دارد.

قاسم اف در فصل سوم از کتاب خود پیرامون استغاثه بحث کرده و بعد از بیان دلیل وهابی ها و ادله ایشان به نقد مفصل این دیدگاه پرداخته است و بالغ بر پانزده دلیل در رد ایشان ذکر نموده است.

فصل چهارم از کتاب مولف به بررسی مساله طلب باران از اموات اختصاص یافته است و ایشان با مستنداتی مشروعیت این امر را اثبات می نمایند.

فصل پنجم از کتاب به بحث دیدگاه احمد بن حنبل در جواز مسح قبور اختصاص یافته است و ایشان این مساله را از نظر امر جایز می دانند.

فصل ششم اختلاف وهابیان و سایر مسلمانان در مطلوب بودن دعا نزد قبور مورد بررسی قرار گرفته است و ایشان ضمن بیان دیدگاه وهابیت به نقد آن پرداخته اند.

فصل هفتم از این کتاب نیز در باب خواندن قرآن بر سر قبور می باشد که وی ابتدا دیگاه مخالفین این امر که همان سلفیه وهابی باشد را مطرح می کند و بعد به نقد آن می ردازند.

فصل هشتم از کتاب به مساله زیارت قبر پیامبر (ص) و سفر برای زیارت اختصاص یافته است و ایشان در این فصل روایات و دیدگاه علما را در جواز این امر را جمع آوری نموده اند.

منبع الوهابیه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.