خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

میلیشای محلی آمریکا؛ نکته‌ای از منظر جامعه‌شناسی جنایی و جرم شناختی

میلیشا اصولا فضای بازی را رادیکال یا از بیخ و بن بهم می‌زند و نه بازی که بازیگران را حذف فیریکی می‌کند.

ردنا (ادیان‌نیوز) – باقر طالبی دارابی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در یادداشتی تلگرام بیان کرد:
میلیشا اصولا فضای بازی را رادیکال یا از بیخ و بن بهم می‌زند و نه بازی که بازیگران را حذف فیریکی می‌کند. ظاهرا هیچ جامعه بی میلیشیا نیست؛ میلیشیا اصطلاحا همان فعالان مسلح تغییر هستند؛ آنان که تغییر در جهت سامان مندی الهیاتی یا تغییر در جهت سامان مندی عقلانی را در صدای شلیک و انفجار معنا و جستجو می کنند. آنان که عرصه فعالیت اجتماعی و سیاسی را نه صفحه شطرنج می بینند و نه «خانه کارت‌ها» که با مهارت‌های جابجایی مهره ها یا بازی با کارت‌ها مبارزه کنند.

میلیشا اصولا فضای بازی را رادیکال یا از بیخ و بن بهم می‌زند و نه بازی که بازیگران را حذف فیریکی می‌کند.

مفهوم میلیشا یا تحول خواهان مسلح به دلیل حوادثی که ایجاد کرده است، تن همه را می لرزاند. مهمترین این حوادث حمله تروریستی‌ای است که به «انفجار اوکلاهما سیتی» معروف است. نام برجسته این حوادث تیموتی مک ویگ شهروند آمریکایی و عامل انفجار اوکلاهماسیتی در سال ۱۹۹۵ است. او به عنوان یک کهنه سرباز آمریکایی، ۱۱ مورد اعمال خلاف قانون در سابقه خود داشت.

مک‌وی در پی این بمب گذاری که موجب کشته شدن ۱۶۸ تن شد، با رای دادگاهی در شهر دِنوِر ایالت کلرادو به اعدام محکوم شد و در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۱ به‌وسیله تزریق کشنده، حکم او به اجرا درآمد.در بازجویی‌ها وی علت این اقدام را انتقام‌جویی از مرگ ۸۰ تن از اعضای فرقه داودیه در حادثه واکو اعلام کرد.

سه سال قبل از آن حادثه واکو رخ داده بود. تا قبل از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر واقعه ۱۹ آوریل موسوم به انفجار اوکلاهما سیتی بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آمد و همچنین مرگبارترین حمله انجام شده به دست یک آمریکایی در خاک آمریکاست. محققان حوزه جنبش های نوپدید دینی خوب می‌دانند که جنبش دینی واکو از شاخه های جنبش دینی دیویدیان آشنا هستند.

جامعه‌شناسی جنایی و جرم شناختی در نظریه های معاصر خود ثابت کرده است که امروزه ملیلیشا ققط دینی و آرمان گرایانه مانند فرقه دیویدیان و صرفا در بافت مسیحی و امریکایی رخ نمی دهد. بر اساس این نظریه ها، میان جرم میلیشایی و بحران اقتصادی ارتباط جدی برقرار است. اینک با بحران افتصادی در دنیا، جان گرفتن دوباره تحول خواهان ملیشیایی جدی است و ایران از این نظر باید مراقب باشد. خطر تحول خواهان مسلح را باید جدی گرفت. علم جرم شناسی این بزه را مانند آتش زیر خاکستر در بافت هر جامعه ای می داند.

پی نوشت: فرقه داوودیه یکی از فرقه‌های مسیحیت و منشعب از کلیسای اَدوَنتیست است. این فرقه در سال ۱۹۳۰ در آمریکا توسط ویلیام میلر که کشاورزی انگلیسی بود، پایه‌گذاری شد؛ ولی تا سال ۱۹۵۵ همچنان به عنوان یک فرقه ادونتیست شناخته می‌شد.
فرقه داوودیه به ظهور منجی باور دارد و برای آن تاریخ ۱۹۴۳ را نیز تعیین کرد به همین دلیل، این فرقه کم‌کم خود به فرق گوناگونی تقسیم گردید که شاخه های دیویان نام دارد.
ورنن وین هوول رهبر فرقه داوودیه که بعدها نام خود را به دیوید کورش به کسر ر تغییر داد از رهبران این فرقه ‌است. رک ویکی پدیا، مدخل مزبور.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.