خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازسازی پل تاریخی «آنی» در مرز ترکیه و ارمنستان

ترکیه پل تاریخی «آنی» که باقی مانده از ویرانه های شهر «آنی» ارمنستان غربی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است بازسازی می کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بنا به اعلام وب سایت خبری «Gazete Kars» ترکیه پل تاریخی «آنی» که باقی مانده از ویرانه های شهر «آنی» ارمنستان غربی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است بازسازی می کند. پیشنهاد احیای این پل که در مرز ارمنستان-ترکیه واقع شده است، توسط اداره راه قارص ارایه شده است.

با توجه به سیاست های ترکیه، که هویت ارمنی بسیاری از بناهای تاریخی موجود در ترکیه را انکار می کند، این وب سایت نیز به هویت ارمنی «آنی» اشاره ای نکرده و آن را «پل جاده ابریشم» می نامد.

احمد ارسلان وزیر اسبق حمل و نقل و ارتباطات ترکیه که اکنون نماینده قارص در پارلمان ترکیه است در خصوص این بنای تاریخی می گوید: ویرانه های «آنی» برای ترکیه بسیار مهم و با ارزش هستند، زیرا وقتی سلطان «آلپ-آرسالان» در سال ۱۰۶۴ برای اولین بار به این منطقه آمد، اولین کسی بود که قدم در آن گذاشت. این وب سایت می نویسد: «آنی در گذشته به عنوان پایتخت به تعدادی از فرهنگها و اقوام خدمت کرده است.»

آنی در روزگاران گذشته دژ و شهری مستحکم در استان شیراک، واقع در دشت آرارات ارمنستان باستان بوده است.

در منابع ارمنی نخستین بار در سده پنجم میلادی به این دژ اشاره شده است که متعلق به دودمان ارمنی «کامساراکان» بوده است. در اواخر سده هشتم میلادی یکی از امیران بزرگ ارمنی به نام آشوت (اول) استان شیراک و دژ آنی را از دودمان کامساراکان خرید. این دژ با گذشت زمان گشترش یافت و حدود صد سال بعد، در زمان حکومت خاندان «باگراتونی»، از آن به عنوان «استحکاماتی محکم در کناره رود آخوریان» یاد شده است.

در سال ۹۶۱ میلادی به عنوان پایتخت ارمنستان بر گزیده شد. در زمان پادشاهی آشوت (سوم) این شهر گسترش یافت و در زمان پادشاهی سمبات (دوم) در اندک زمانی آنی به شهری ثروتمند و با شکوه تبدیل شد که دارای ساختمانها و کلیساهای زیبایی بوده، طوری که به «شهر هزار و یک کلیسا» شهرت یافت. آنی با قرار گرفتن در مرکز ارمنستان و در مبادلات شمال به جنوب (دریای سیاه-بغداد) و محور شرق به غرب (میان قلمروهای ایران و بیزانس) نقش مهمی داشته است.

منبع موسسه هور
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.