خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس + تصاویر

کلیسای تادئوس و باردوقیمئوس مقدس نخستین کلیسای ارمنی و مسیحی تهران است که در منطقه بازار حضرتی، تقاطع خیابان مولوی در جنوب شرقی تهران واقع شده است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)،  کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس ۷در سال ۱۸۰۸ میلادی به اهتمام ده خانواده ارمنی معروف به “جام بران” که به دستور فتحعلیشاه قاجار از جلفای اصفهان برای انجام امور شیشه بری کاخهای سلطنتی (کاخ گلستان فعلی) به تهران آمده بودند، صورت گرفته است.

بانیان اصلی این کلیسا استاد خاچیک و استاد هارطون معروف به (جام بران) می باشند و مدفن آنها در محوطه کلیسا قرار دارند.

گفتنی است که نام کلیسا از نامهای تادئوس و باردوقیمئوس مقدس، از حواریون عیسی مسیح برگرفته شده است. از نیمه اول قرن اول میلادی مسیحیت به وسیله این دو حواری در ارمنستان ترویج یافته است.

از محوطه کلیسا به خاطر اولین و تنها مکان موجود درآن زمان، برای تدفین مسیحیان وفات یافته درتهران، به عنوان آرامگاه استفاده شده است. بسیاری از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی خارجی مانند سفرای روسیه و انگلستان، همچنین اسکندرشاهزاده گرجستان، چارلز اسکات فرزند دوم سروالتر اسکات نوسینده شهیر انگلیسی، چارلز آلیسون فرستاده ویژه و وزیر مختار دربار انگلستان در ایران و داوودخان طبیب نظام که هنگام معالجه بیماری طاعون رواج یافته دربین سربازان، خود نیزگرفتار این بیماری شد، در صحن کلیسا به خاک سپرده شده اند.

منبع شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.