خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تنها، پارلمان ترکیه باعث آرامش درد ما خواهد بود

نماینده ارمنی پارلمان ترکیه گفت: تنها یک پارلمان در جهان وجود دارد، که با به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنیان باعث آرامش درد ما خواهد بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کارو پایلان، نماینده ارمنی تبار پارلمان ترکیه در صفحه فیس بوک اتحادیه هماهنگ کننده انجمن های ارمنی فرانسه، با انتشار پیامی برای ارمنیان جهان اظهار تأسف کرده است که ترکیه حتی بعد از ۱۰۵ سال نتوانسته است با حقیقت تاریخی خود روبه رو شود.

این نماینده ارمنی تبار مجلس ترکیه می گوید: «من از پارلمان ترکیه به ارمنیان سراسر جهان درود می فرستم که برای به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارمنیان به مبارزه خود ادامه می دهند. من نیز به نوبه خود و در همین راستا در پارلمان ترکیه و برای احیای عدالت به مبارزه خود ادامه خواهم داد. من اعتقاد دارم، تنها یک پارلمان در دنیا وجود دارد که با به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنیان، باعث آرامش درد ما خواهد بود و آن پارلمان ترکیه است. من به یاد همه قربانیان نسل کشی ارمنیان و سواک بالیکچی ادای احترام می کنم».

سواک شاهین بالیکچی، ،سرباز ارمنی تبار اهل ترکیه که در یکم آوریل ۱۹۸۶ در استانبول به دنیا آمده بود و در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۱۱ (سالروز نسل کشی ارمنیان) طی خدمت سربازی خود توسط سرباز ارتش ترکیه «کوانچ آقا اوغلو» به ضرب گلوله در شهر باتمان واقع در جنوب شرقی ترکیه کشته شد.

گزارشها مدعی هستند که تیر اندازی به خاطر هویت ارمنی بالیکچی بوده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط وکیل بالیکچی، «کوانچ آقا اغلو» یک ملی گرای افراطی و یکی از هواداران سیاستمداران ملی گرا، «محسن یازیجیاوغلو» و «عبدالله جاتلی»، فردی که خود سابقه فعالیت ارمنی ستیزی از جمله بمب گذاری بنای یاد بود نسل کشی ارمنیان را در حومه پاریس در سال ۱۹۸۴ داشته است، بوده است.

دادگاه این قتل، در دادگاه نظامی دوم نیروی هوایی در دیاربکر ترکیه صورت گرفت. خانواده بالیکچی معتقد است که تیر اندازی عمدی بوده است و قاتل باید به دلیل قتل عمد محاکمه شود. دادستان دادگاه نظامی ترکیه خواهان ۹ سال زندان برای قاتل «سواک بالیکچی» شد، اما در جریان اولین جلسه دادرسی در تاریخ ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۱ «کوانچ آقا اغلو» آزاد شد.در جریان این محاکمه شاهدی جزئیات مربوط به تیر اندازی و قتل را ارایه کرد و شهادت داد که کوانچ آقا اغلو با گفتن «من تو را می کشم» سواک را تهدید کرده است.

پایلان خاطر نشان کرده که این موضوع یک بار دیگر نشان داد که سیاست ترکیه عثمانی تا به امروز در جمهوری ترکیه نیز ادامه دارد و آن سیاست ارمنی ستیزی و انکار نسل کشی ارمنیان است.

منبع موسسه هور
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.