خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ضرورت همگرایی همه ادیان و مذاهب برای ظهور منجی/ «انقلاب اسلامی»؛ الگویی برای وحدت

جمعی از علمای حوزه تقریب تأکید کردند؛

جمعی از علما و اندیشمندان با بیان اینکه انقلاب اسلامی جهشی در تقریب مذاهب بوده است، تأکید کردند: پیروان همه مذاهب با بهره‌گیری از انقلاب اسلامی به عنوان الگوی وحدت، زمینه‌ ظهور منجی عالم بشریت را فراهم سازند.

تابه گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضومجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لزوم بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها و پژوهشگاه های تقریبی، اظهار کرد: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و علمی با هدف تحصیل و تدریس علوم و فنون تاسیس می شوند، از این رو باید از متولیان و اساتید فرهنگی ، معتقد و متعد به مباحث اسلامی دعوت کرد که در راس امور قرار گیرند تا بتوان با پرورش دانشجویان و فارغ التحصیلان عالم و دانشمند سعادت جوامع اسلامی را بدست آورد، در غیر این صورت عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

نائب رئیس جامعه روحانیت مبارز پیرامون محتوای آموزشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، تصریح کرد: از جمله مسائل مهم پرورشی و آموزشی در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها مسئله وحدت امت اسلامی است البته اختلاف سلایق و گرایش ها یک موضوع طبیعی و قهری است که نباید موجب نزاع گردد.

برچیده شدن عقاید افراطی با تلاش نخبگان اهل‌سنت

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی فرد سبزواری، نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش علما و بزرگان اهل سنت در آگاهی بخشی و هدایت مسلمانان اهل سنت در کشورهای اسلامی، گفت: در جوامع اسلامی شناخت و آگاهی یک اصل و ضرورت است، در عصر حاضر دشمن با شیوه های گوناگون در تلاش است بین مسلمین جهان اختلاف ایجاد کند و گروه های افراطی و تکفیری را در پاکستان ، هند ، افغانستان ، سوریه ، لیبی و دیگر کشورهای همسایه آموزش و پرورش دهد.

وی پیرامون مبارزه نخبگان و علمای اهل سنت با فرقه وهابیت، اظهار داشت: به برکت فرهیختگان اهل سنت این اعتقادات افراطی برچیده و وحدت و تقریب بین امت اسلامی پررنگ تر شده است، اهل تسنن و تشیع باید این اتحاد و همبستگی را تقویت کنند چرا که نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی عنوان کرد: ریشه افرادی که در خط دشمن حرکت می کنند را باید خشکاند و از نخبگانی استفاده نمود که راه سعادت امت اسلامی را به بهترین نحو ممکن هدایت می کنند، مجمع جهانی تقریب مذاهب در این مسیر با سعادت گام برداشته است و امیدواریم با فعالیت روزافزونش جهان اسلام متحد و یکپارچه شود.

«انقلاب اسلامی»؛ الگویی برای وحدت

حجت الاسلام و المسلمین سیدطه موسوی هشترودی، استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم ، انقلاب اسلامی را آغاز تقویت وحدت و تقریب امت اسلامی دانست و گفت: قطعا انقلاب اسلامی یک حرکت جهش دار در تقریب مذاهب اسلامی و مورد تایید متفرکان اسلامی اعم از شیعه وسنی در جهان اسلام بوده است، دانشمندان و علمای دانشگاه الازهر مصر و دیگر کشورهای اسلامی به این مسئله اذعان دارند که احیاگری و عملیاتی شدن احکام اسلام از انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه امت اسلامی در عصر حاضر، گفت: امت اسلامی باید خواهان اجرای احکام الهی باشد و در مقابل استکبار جهانی بایستد و شرایط ظهور منجی عامل بشریت را فراهم سازد، بنابراین حرکت و خواستگاه ملت های جهان از هر مذهب و آئین با الگو گیری از انقلاب اسلامی و وحدت بین مسلمین می تواند منجر به تشکیل امت واحده و زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت شود.

«الله»؛ محور همزیستی پیروان تمام ادیان الهی

حجت الاسلام و المسلمین رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم پیرامون نگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) در ایجاد ارتباط با یهودیان و مسیحیان ابراز داشت: ایشان معتقد بودند همه پیروان ادیان الهی خداوند متعال را قبول دارند و از این جهت همگان می توانیم با محوریت “الله” گردهم اجتماع کنیم.

وی در ادامه افزود: باید مشترکات را شناسایی و آنان را برجسته کرد و اختلافات را به حداقل ممکن رسانید، اهل تشیع با اهل سنت مشترکات بسیار در توحید، نبوت، کتاب و کعبه واحد دارند که اگر بر این مسائل اهتمام بورزیم می توانیم وحدت و تقریب مذاهب اسلامی را تقویت کنیم.

توکل تصریح کرد: تقریب مذاهب یعنی تکیه بر مشترکات در مقابل دشمنان اسلام که به اشتباه جای دوست و دشمن را عوض نکنیم، وظیفه ما این است که موارد اختلافی را حذف کنیم و بر نکات مشترکمان تمرکز کرده و توطئه های دشمنان اسلام را تحلیل کنیم که آسیبی از ناحیه آنان متوجه اسلام و مسلمین نگردد.

منبع تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.