خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا حمایت رهبران اوانجلیک از اعتراضات ضدنژادپرستی ادامه خواهد داشت؟

پژوهشگران حوزه دین و نژاد معتقدند هنوز برای پاسخ دادن به این سوال زود است، اما بررسی‌های پژوهشی جدید با موضوع نژادپرستی، خوانش‌های انجیلی و فرهنگ کلیسا حاکی از وجود یک درگیری و نزاع طولانی و ادامه‌دار در این زمینه است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جی دی گریر، رییس مجمع باپتیست‌های جنوبی در  پی جنبش شکل گرفته در آمریکا برضد نژادپرستی در اظهارنظری خود را حامی اعتراضات ضدنزادپرستانه دانست و گفت: البته که جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد.

همچنین پت رابرتسون، یکی از مشاهیر تهیه برنامه مذهبی همدلی خود را با معترضان اعلام کرد و از میل خود برای کمک کردن به آنها سخن گفت.

جوئل استین، کشیش کلیسای بزرگ هیوستون نیز از اعتراضات ضدنژادپرستانه حمایت کرد و به لزوم مبارزه علیه بی‌عدالتی نژادی و ایستادن در کنار برادران و خواهران سیاه‌پوست تأکید کرد.

بسیاری از رهبران سرشناس اوانجلیک مانند افرادی که به آنها اشاره شد به دنبال جنبش ایجاد شده در آمریکا به نحوی حمایت خود را از اقلیت‌های نژادی نشان داده‌اند، اما آیا این دیدگاه در بین سفیدپوستان مسیحی به ویژه سفیدپوستان انجیلی امری موقتی است یا پایدار؟

پژوهشگران حوزه دین و نژاد معتقدند هنوز برای پاسخ دادن به این سوال زود است، اما بررسی‌های پژوهشی جدید با موضوع نژادپرستی، خوانش‌های انجیلی و فرهنگ کلیسا حاکی از وجود یک درگیری و نزاع طولانی و ادامه‌دار در این زمینه است.

مایکل امرسون، نویسنده کتاب “دوگانگی بر اساس ایمان؛ مذهب اوانجلیک و مسئله نژاد در امریکا” معتقد است که بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که هیچ‌گونه نزدیکی بین دیدگاه سفیدپوستان انجیلی و سیاه‌پوستان مسیحی درباره بی‌عدالتی نژادی مشاهده نمی‌شود.

در این پژوهش به گفته امرسون از مسیحیان امریکایی سؤال شد که آیا امریکا به صورت تاریخی نسبت به اقلیت‌های نژادی بی‌رحم بوده است یا خیر.

پاسخ ۸۲ درصد از سفیدپوستان اوانجلیک به این سؤال منفی بود، اما ۷۵ درصد از مسیحیان افریقایی امریکایی و ۶۰ درصد از لاتین‌ها وجود چنین امر تاریخی در امریکا را تأیید کردند.

همچنین در نظرسنجی از پاسخ دهندگان پرسیده شد که کدام یک مشکل بزرگ‌تری در امریکا است: نژادپرستی سیستمی یا تعصب‌های فردی؟

دو سوم مسیحیان افریقایی امریکا به گزینه نژادپرستی سیستمی رأی دادند، در حالی که انتخاب دوسوم از سفیدپوستان مسیحی گزینه تعصب‌های فردی بود.

در بین مسیحیان انجیلی ۷۲ درصد مشکل اصلی را تعصب‌های فردی و ۱۲ درصد نژادپرستی سیستمی دانستند و پاسخ بقیه آنها به این سوال “نمی‌دانم” بود.

این پژوهش که پروژه” نژاد، دین و عدالت” نام دارد، از طریق نظرسنجی بین ۲۹۰۰ بزرگسال امریکایی انجام شده است.

بر اساس آن ۷۸ درصد از مسیحیان سیاه‌پوستِ پایبند به انجام اعمال و مناسک مذهبی موافقت خود را با وجود مسئله‌ای به نام تبعیض نژادی در امریکا اعلام کردند، در حالی که وجود این مسئله فقط مورد تأیید ۳۸ درصد از مسیحیان اهل عمل سفیدپوست قرار گرفت.

گلن برکی، پژوهشگر اصلی این پروژه معتقد است که هنوز درک عمیقی از این مسئله در سراسر کشور وجود ندارد و در بین رهبران مذهبی نیز عزم جدی برای رهبری یک تغییر جدید مشاهده نمی‌شود.

بنابراین اظهار نظر اخیر رهبران مذهبی سفیدپوست ممکن است به معنای وقوع یک تغییر ساختاری در آینده نباشد؛ تغییری  ساختاری که لازمه به نتیجه رسیدن اعتراضات ضدنژادپرستی در امریکاست.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.