خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یک کلیسای تاریخی در ترکیه به انبار تبدیل شده است

کلیسای گئورگ مقدس ارامنه که در استان مرکزی چوروم ترکیه واقع شده با خطر نابودی کامل روبرو شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کلیسای قدیمی «گئورگ مقدس» که در اوایل قرن نوزدهم توسط خانوده ارمنی «کئروپی» احداث شده در حال حاضر توسط صنعتکاران ترک به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدتی پیش صاحبان این بنای تاریخی ضمن مراجعه به اداره فرهنگ و گردشگری این شهر خواهان اعمال تغییراتی بر ساختمان آن شده بودند اما بعدها از این امر سر باز زدند. یکی از کارمندان اداره مذکور ضمن ارائه توضیحاتی در این باره تاکید نموده که هیچ سندی به جز شهادت ساکنان محله در مورد این که این بنا سابقاً کلیسا بوده است موجود نیست.

اکثریت اهالی چوروم در مورد این بنای مذهبی تاریخی اطلاعاتی ندارند و تنها سالخوردگان بر کلیسا بودن این مکان وقوف دارند و می دانند که آن متعلق به ارامنه بوده است.

گفته می شود تعداد اندکی از خانواده بزرگ کئروپی در ایام نسل کشی ۱۹۱۵ از مرگ حتمی نجات یافته‌اند.

بر اساس منابع ترکیه‌ای خانواده متمول کئروپی کل دارایی خود را به اراده خود به خانواده شاملی فروخته و به استانبول و آنکارا نقل مکان کرده‌اند.

این خانواده ارمنی در چوروم سه هزار هکتار مایملک و کتابخانه در اختیار داشته و به تولید لبنیات مشغول و با کارهای عام‌المنفعه خود در این شهر شهرت داشته‌اند.

به گفته منبع خبر خانواده «کئروپی» اولین ساختمان بلند مرتبه چوروم را بنا کرده‌اند که تا به امروز نیز پا بر جاست.

اما آنچه به کلیسا مربوط می شود همچون هزاران کلیسای دیگر در سرتاسر امپراتوری عثمانی توسط دولت به عنوان ابنیه رها شده مصادره و به حراج گذارده شده و به ملکیت این و آن در آمده و اینک املاک موروثی غاصبان آن محسوب می‌شود.

منبع آراکس نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.