خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یادداشتی از مهراب صادق‌نیا با عنوان «سوگ بی هیئت»

مهراب صادق‌نیا در یادداشتی تلگرامی بیان کرد: گروهی فکر می‌کنند سوگواری‌های محرم و صفر با دیگر مناسک قابل مقایسه نیست و به همین دلیل هیچ هیئتی نباید در ایام کرونا تعطیل شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در کانال تلگرامی خود نوشت؛ در چند ماه گذشته بسیاری از مناسک دینیِ جمعی به دلیل فراگیری ویروس کرونا تعطیل شد. زیارت، اعتکاف، نماز جمعه، مراسم‌های شب‌های احیاء، و حالا هم حج. شاید در روزهای اول بسیاری از گروه‌های مذهبی‌تر فکرش را هم نمی‌کردند که بدون شرکت در این مناسک دسته‌جمعی هم بتوان دین‌دار بود؛ امّا حالا احتمالاً گونه‌های دیگری از دین‌داری را تجربه کرده و دریافته‌اند تعطیلی مناسک به معنای تعطیلی دین نیست.

با نزدیک شدن محرم و صفر، این گروه‌ها با چالش دیگری در باره‌ی آئین‌های مذهبی روبرو شده‌اند. گروهی فکر می‌کنند سوگواری‌های محرم و صفر با دیگر مناسک قابل مقایسه نیست و به همین دلیل «هیچ هیئتی نباید تعطیل شود» (حریزاوی، معاون راهبردی استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی). گویی نظر کارشناسان بهداشت و درمان تنها تا دروازه‌ی هیئت‌ها نافذ است.

به دلیل اهمیت سلامتی سوگواران و برخلاف دستور جناب حریزاوی، احتمالاً هیئت‌های عزاداری نیز تعطیل، محدود، و یا در صورت‌بندی متفاوتی برگزار خواهند شد ولی طبیعی است که علاقه و ارادت مردم به امام حسین علیه السلام نه با دستور کسی آمده است و نه با کرونا از بین می‌رود. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است جامعه‌ی مذهبی سوگ بدون هیئت را نیز تجربه کرده و بیاموزد.

کرونا هنوز چیزهای زیادی دارد که به ما یاد بدهد. فعلا از فهم جهانِ پسا کرونا حرف نزنید.
مهراب صادق نیا
۹۹/۴/۲۵

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.