خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مندائیان آغاز سال نوی مندائی را جشن گرفتند

پیروان یحیی پیامبر که با نام مندائیان، صابیئن و صابئین مندایی شناخته می‌شوند امروز پنج شنبه ۲۶ تیرماه با حضور در ساحل رود کارون در اهواز و برگزاری مراسم غسل تعمید آغاز سال ۴۴۵ هزار و ۳۹۰ مندایی را جشن گرفتند. 

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، پیروان یحیی پیامبر که با نام مندائیان، صابیئن و صابئین مندایی شناخته می‌شوند امروز پنج شنبه ۲۶ تیرماه با حضور در ساحل رود کارون در اهواز و برگزاری مراسم غسل تعمید آغاز سال ۴۴۵ هزار و ۳۹۰ مندایی را جشن گرفتند.

هرچند سایه کرونا بر این مراسم سایه افکنده بود و به پیشنهاد گنزورا یا رهبر دینی مندایی آیین معروف دهواربا در خلوت ترین وضعیت ممکن برگزار شد اما منداییان تلاش کردند تا چراغ ایین سال نو را روشن نگه دارند.

آغاز سال نو مندائی که به آن “دهوا ربا” یا عید بزرگ می‌گویند با پایان ۳۶ ساعت روزه در روز آخر سال، آغاز می‌شود. در آخرین روز سال که در زبان مندایی به آن “کنشی وزهلی” به معنای روز اجتماع و پاکسازی گفته می‌شود، مندائیان گردهم می‌آیند و با خویش و خدای خویش عهد می‌بندند که به آیین مندائی وفادار مانده و از آن رو برنگردانند.

عید «دهوا ربّا» یا عید بزرگ یکی از پنج عید دینی مندائیان است. علاوه بر عید بزرگ “دهوا اِد فل”، “دهوا حُنینا”، “دهوا اِد پروانایا” و “دهوا اِد مانا” چهار عید دیگر مندائیان هستند که در کتاب “گنزا ربّا” یا “گنج عظیم” که کتاب مقدس آنهاست ذکر شده‌اند.

مرکز استقرار مندائیان عمدتا اهواز و جنوب عراق و سوریه هستند که خود را پیرو یحیی بن زکریا می‌دانند و اعتقاد دارند که آدم اولین پیامبر آنهاست. به باور مندائیان پس از آدم، فرزند “شیث”، “نو” (نوح)، “شوم برنو” (سام بن نوح) و “یهیی یوهنا” (یحی بن زکریا) پیامبری این دین را بر عهده داشته‌اند. نام صابئین در کتاب‌های دینی مختلف از جمله سه بار در قرآن و در آیه‌های ۶۲ سوره بقره، ۶۹ سوره مائده و ۱۷ سوره حج آمده است.

مندائیان زبان خاص خود را دارند که از زبان آرامی منشعب شده است. از آنجا که مندائیان همیشه در همسایگی عرب‌ها زیسته‌اند، به مرور زمان زبان عربی را آموخته و آن را به کار بردند و کاربرد زبان مندائی به حوزه دین و متون دینی محدود شد.

به دلیل ارتباط دین مندایی و آب، مندائیان در طول تاریخ همیشه در کنار رودها زیسته‌اند، اما کم شدن آب رودخانه کارون بسیاری از آنها را به مهاجرت واداشته است.

با توجه به اینکه نام صابئین در قرآن کریم امده است، تلاشهایی برای به رسمیت شناختن قانونی این اقلیت دینی انجام شده است.

منبع موسسه گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.