خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رابطه شیعیان گرجستان با پیروان مذاهب و ادیان دیگر

حداکثر یک میلیون نفر از مردم گرجستان مسلمان هستند که ۵۰ درصد آنان شیعه و ۵۰ درصد دیگر سنی می باشند.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)؛ “جمهوری دموکرتیک گرجستان” کشوری در منطقه قفقاز جنوبی است که کمتر از پنج ملیون نفر جمعیت دارد، این کشور از شمال با فدراسیون روسیه، از شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، ترکیه و آذربایجان هم مرز است.

حدود ۷۰ درصد مردم گرجستان مسیحی هستند که از کلیسای ارتدکس گرجستان پیروی می کنند، مسلمانان بزرگ ترین اقلیت دینی در این کشور بعد از ارتدکس های گرجی به شمار می روند، مسلمانان گرجستان متشکل از آذری ها و دیگر اقوام ساکن در این کشور از جمله آجاریا هستند و جمعیت مسلمانان این کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تخمین زده می شود.

آنچه در پی می ‏آید گفتگوی کوتاه با «راسم محمدلو» نماینده مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در کشور گرجستان درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)است.

وضعیت شیعیان در گرجستان چگونه است؟

وضعیت شیعیان گرجستان نسبت به سایر کشورهای مشترک المنافع بهتر است و ترویج معارف اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور با موانع جدی روبرو نیست، حداکثر یک میلیون نفر از مردم گرجستان مسلمان هستند که ۵۰ درصد آنان شیعه و ۵۰ درصد دیگر سنی می باشند.

آیا در میان شیعیان گرجستان اختلافات خاصی مشاهده می شود؟

هیچ گونه اختلاف و دو دستگی در میان شیعیان این کشور وجود ندارد و اتحاد و انسجام خاصی در میان شیعیان گرجستان به چشم می خورد.

رابطه شیعیان گرجستان با پیروان مذاهب و ادیان دیگر چگونه است؟

شیعیان با اهل سنت در گرجستان مشکلی ندارند، بلکه دارای روابط خانوادگی و تجاری با یکدیگر هستند. اهل سنت گرجستان بیشتر تحت تاثیر ترکیه است و اکثر آنان محب اهل بیت(ع) هستند. وهابیت گرچه به شدت در حال سرمایه گذاری در گرجستان است، ولی تاکنون در جامعه این کشور توفیقی کسب نکرده است؛ اما انتظار می رود که در آینده نزدیک مشکل ساز شود. مسلمانان گرجستان به صورت عام و شیعیان این کشور به صورت خاص روابط حسنه ای با مسیحیان هموطن خود دارند.

آیا از برنامه های مذهبی شیعی در گرجستان استقبال می شود؟

استقبال جوانان از برنامه های دینی در این کشور واقعا بسیار زیاد و خیره کننده است و اکثر افرادی که به مسجد جهت انجام مراسمات مذهبی می آیند، معمولا زیر ۴۰ سال هستند.

نهاد خانواده چه جایگاهی در بین شیعیان گرجستان دارد؟

دشمنان اسلام تلاش زیادی می کنند تا با تهاجم فرهنگی و ایجاد شبهات دینی در نهاد خانواده رخنه نمایند، اما خوشبختانه وضعیت خانواده های شیعیان گرجستان از این لحاظ خوب است.

چه عرصه هایی برای تبلیغ در گرجستان وجود دارد ؟

هم اکنون انتقال معارف دینی به نسل جدید شیعه در گرجستان از طریق فعالیت مؤسسات دینی، کلاس های جانبی مساجد و کلاس ‏های رسمی حوزوی مانند فعالیت شعبه جامعه المصطفی(ص) العالمیه صورت می‏ گیرد و راه اندازی شبکه های تلویزیونی و سایت های فعال در اینترنت از مهم‏ترین راه ها برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) در گرجستان است که راه اندازی و اداره چنین شبکه ها و سایت هایی به دلیل هزینه بر بودن، از عهده افراد و مؤسسات فعال شیعی کنونی در گرجستان خارج است. همچنین جای یک انتشارات فعال شیعی به زبان گرجی خالی است، نویسندگان و مترجمان شیعی در گرجستان داریم و امکانات چاپ در این کشور فراهم است، اما انتشاراتی وجود ندارد که بتواند پشتیبانی مالی را از پروسه تدوین و چاپ کتاب های شیعی به زبان گرجی انجام دهد.

منبع شیعه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.