خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت‌الله کعبی تبیین کرد؛ تعامل با دولت های غیراسلامی از نگاه قرآن

آیت‌الله کعبی در خصوص تعامل با دولت های غیراسلامی گفت: از نگاه قرآن امکان برقراری رابطه با چهار دسته از دولت‌های غیراسلامی شامل غیراسلامی دوست، غیرمخالف، مخالف اما متمایل به همکاری و معاند غیرستیزه‌جو وجود دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگویی پیرامون چارچوب تعامل دولت اسلامی با دولت‌های غیراسلامی از نگاه قرآن گفت: کشورهای غیراسلامی در نوع ارتباط با کشور اسلامی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته کشورهایی هستند که با کشور غیراسلامی همراه هستند و روابط دوستانه دارند. دسته دوم کشورهایی هستند که همراه و دوست نیستند اما مخالف هم نیستند و سیاست‌های آنها ضدسیاست‌های دولت اسلامی نیست.

وی افزود: دسته سوم کشورهای مخالف سیاست‌های دولت اسلامی هستند اما براساس منافع و مصالح مشترک در بخش‌های مختلف مانند اقتصادی حاضر به تعامل و انعقاد قرارداد هستند. دسته چهارم کشورهای مخالف سیاست‌های دولت اسلامی هستند و تا حد معاند با دولت اسلامی پیش می‌روند و در مسیر حرکت دولت اسلامی کارشکنی می‌کنند. اما پنجمین دسته کشورهای متخاصم هستند که علیه دولت اسلامی اقدامات ستیزه‌جویانه، جنگ‌طلبانه و براندازانه می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: از آیات قرآن کریم به ویژه آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه این‌گونه برداشت می‌شود که خداوند بزرگ دولت اسلامی را از نیکی کردن و رعایت عدالت در روابط نسبت به غیرمسلمانانی که نسبت به دین، استقلال و عزت مسلمانان و دولت اسلامی ستیز ندارند و مسلمانان را از خانه و دیارشان بیرون نکرده‌ا‌ند، نهی نمی‌کند.

قرآن رابطه با کدام دولت را نهی کرده است
آیت‌الله کعبی اظهار کرد: از این ۵ دسته کشور آیه ۹ سوره ممتحنه مربوط به کشورهای دسته پنجم است؛ خداوند در این آیه مسلمانان را از رابطه با کشورهای غیر اسلامی متخاصم که برنامه براندازی، جنگ و ستیز در ابعاد مختلف؛ سخت، نیمه‌سخت، نرم، تحریم و فشارهای اقتصادی، دارند نهی می‌کند.

وی اضافه کرد: در واقع این دو آیه سوره ممتحنه یکی از مبانی قرآنی چارچوب و نوع روابط دولت اسلامی با دولت‌های غیراسلامی است، اما مبنای دوم قرآنی آیه ۷ سوره مبارکه «توبه» است؛ «کَیْفَ یَکُونُ لِلْمُشْرِکِینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ» (چگونه مشرکان را نزد خدا و نزد فرستاده او عهدى تواند بود؟ مگر با کسانى که کنار مسجد الحرام پیمان بسته‌اید. پس تا با شما [بر سر عهد] پایدارند، با آنان پایدار باشید، زیرا خدا پرهیزگاران را دوست مى‌دارد.)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: به عبارتی تا زمانی که دولت‌های غیراسلامی به معاهدات خود با دولت اسلامی پایبند باشند، دولت اسلامی نیز باید پایبندی خود را به آن معاهده حفظ کند، اما اگر آن‌ها پیمان خود را بشکنند، دیگر زمینه پایبندی برای دولت اسلامی وجود نداشت.

تشریح ویژگی‌های دولت‌های متخاصم
آیت‌الله کعبی ادامه داد: البته خداوند در آیات ۸، ۹ و ۱۰ سوره توبه نیز نوع مناسبات کشورهای متخاصم، دشمن وستیزه‌جو که به دنبال ضربه زدن به دولت اسلامی هستند، را بیان کرده است؛ «کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّهً ۚ یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ وَأَکْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ* اشْتَرَوْا بِآیَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ * لا یَرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّهً ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ»
(چگونه [براى آنان عهدى است‌] با اینکه اگر بر شما دست یابند، در باره شما نه خویشاوندى را مراعات مى‌کنند و نه تعهّدى را، شما را با زبانشان راضى مى‌کنند و حال آنکه دلهایشان امتناع مى‌ورزد و بیشترشان منحرفند.* آیات خدا را به بهاى ناچیزى فروختند و [مردم را] از راه او باز داشتند، به راستى آنان چه بد اعمالى انجام مى‌دادند.* درباره هیچ مؤمنى مراعات خویشاوندى و پیمانى را نمى‌کنند، و ایشان همان تجاوزکارانند.)

وی تصریح کرد: در واقع این دسته کشورها درصورت غلبه و استیلا بر مسلمانان هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کنند و نه به دنبال رابطه متوازن و برابر و نه متعهد به پیمان‌های خودشان هستند. این دولت‌ها ابتدا تلاش می‌کنند با زبان دیپلماتیک دولت اسلامی را خشنود سازند در حالی که دل‌های آن‌ها آکنده از کینه نسبت به اسلام، ملت و دولت اسلامی است. به همین دلیل است که اسلام‌هراسی، اسلام‌ستیزی و اسلام‌زدایی را همواره در رأس سیاست‌های خود قرار می‌دهند تا مانع از تحقق برنامه‌های دولت اسلامی می‌شوند و البته براساس وعده الهی قطعا در این برنامه شکست خواهند خورد.

آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: اگر کشوری متخاصم نباشد و در چارچوب معاهدات خود با دولت اسلامی عمل کند و تضعیف منافع دولت اسلامی و استقلال کشور را دنبال نکند و مفسده‌ای در این رابطه مانند سلطه کفار بر مسلمانان، وجود نداشته باشد برقراری رابطه هیچ اشکالی ندارد.

شروط رابطه با دولت‌های غیر اسلامی غیر متخاصم
آیت‌الله کعبی تأکید کرد: در واقع با شرط نفی سلطه و تأمین استقلال، عزت و کرامت کشور اسلامی، دولت اسلامی می‌تواند با چهار دسته اول کشورهای غیراسلامی رابطه برقرار کند. البته تشخیص مصالح و منافع عمومی به عهده کارشناسان ارشد دولت اسلامی و در نهایت طبق اصل ۷۷ قانون اساسی هرگونه قرارداد با طرف خارجی باید در مجلس تصویب شود و در نهایت عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به تأیید شورای نگهبان برسد.

وی درباره ابعاد سلطه در یک رابطه با دولت غیراسلامی گفت: اینکه در یک رابطه سلطه طرف غیر اسلامی بر دولت اسلامی وجود دارد یا خیر، به عهده کارشناسان و مسئولان نظام اسلامی است، اما به شکل کلی در معاهده‌های بین‌المللی و روابط با کشورها که با اقتصاد، فرهنگ، جامعه، سیاست، امنیت کشور ارتباط پیدا می‌کند، با توجه به دینی بودن نظام جمهوری اسلامی، لازم است خطوط قرمز فرهنگی، ارزشی و اعتقادی و حاکمیت دولت اسلامی بر تمامیت ارضی کشور اعم از آب، خاک، هوا و دریا رعایت شده و خدشه‌دار نشود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.