خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازدید سرزده اردوغان از ایاصوفیه + تصاویر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به طور سرزده از روند تغییرات ایاصوفیه بازدید و تصاویری از این حضورش در صفحه توئیتری خود منتشر کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دقیقا چند روز پیش از برگزاری اولین نماز جمعه در استانبول، به طور سرزده از ایاصوفیه بازید کرد و گفت: تصمیم برای تغییر کاربری ایاصوفیه نشان‌دهنده قدرت حکومت ترکیه است.

در این تصاویر که کارگران در حال ایجاد تغییراتی در کلیسا برای تبدیل آن به مسجد هستند، نماهایی از ساخت و ساز در حال انجام درون ایاصوفیه دیده می‌شود.

پیش از این، اردوغان با صدور فرمانی، ضمن لغو حکم دولت وقت ترکیه مورخ ۱۹۳۴، دستور تغییر کاربری موزه ایاصوفیه را به مسجد داده بود.

یادآور می‌گردد کلیسای جامع ایاصوفیه بنا به دستور ژوستینین یکم، امپراطور بیزانس در سال ۵۳۷ میلادی افتتاح شد. کلیسای مذکور بیش از هزار سال بزرگترین کلیسای جهان مسیحی بوده و پس از سقوط قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳، توسط ترکان عثمانی به مسجد تبدیل شد.

بعدها در سال ۱۹۳۴، مصطفی کمال آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، دستور داد تا آن را به موزه تبدیل کنند. چند دهه پس از آن این کلیسا را در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

منبع آراکس نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.