خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ریکی در ایران؛ از ادعای شفای بیماری‌ها تا واقعیت

ریکی در کل دنیا فعالیت تبلیغی زیادی دارد و تا کنون تحقیقات مختلفی دربارۀ کاربرد ریکی در درمان انجام شده، ولی نتایج مورد نظر به دست نیامده است. تحقیقات علمی مختلف نشان می دهند که در بهترین حالت ریکی می تواند از طریق تلقین به تسکین برخی دردها کمک کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ریکی یا «شفای با دست» نوعی انرژی درمانی است. انرژی درمانی میدان‌های انرژیِ اطراف بدن را مورد هدف قرار می‌دهد. متخصصان ریکی بر این باورند که انرژی می‌تواند در نقاطی از بدن که جراحت جسمی یا شاید حتی دردهای روحی وجود داشته باشد، حالت راکد پیدا کند و فرد بر اثر انسدادهای انرژی بیمار شود.

ریکی تمرین باطنی است که در سال ۱۹۲۲ توسط میکائو اوسویی یک راهب ژاپنی، ابداع شد که ارتباطی بین این ابداع و دانش چند هزار ساله چینی با همین نام وجود ندارد. او بعد از سه هفته روزه داری و مراقبه در کوهستان کوراما ادعا کرد که توانایی شفا بدون تخلیه انرژی را کسب کرده‌است. در بخشی از این روش (تنوهیرا یا شفای دست) ادعا می‌شود که در آن انرژی شفابخش از طریق دست‌های کسی که انرژیش با انرژی حیاتی کیهانی همسو شده‌است به بدن شخص گیرنده انرژی منتقل می‌شود. در واقع شفا دهنده تنها به عنوان یک کانال و یک واسطه برای انتقال انرژی کی (Ki) عمل می‌کند.

اگر چه بر اساس اعلام وزارت بهداشت هیچ فردی در کشور مجوز انرژی درمانی ندارد اما در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده‌ای که در این زمینه انجام شده است شاهد افزایش گرایش افراد به مقوله انرژی درمانی هستیم، که در بسیاری از موارد به کلاهبرداری و سوء استفاده‌های مختلف منجر می‌شود.

متخصصان ریکی ادعا می‌کنند که این روش به ایجاد احساس راحتی و تقویت روندهای بهبود طبیعی بدن کمک می‌کند و باعث سلامتی عاطفی، ذهنی و معنوی می‌شود. همچنین گفته می‌شود که ریکی آرامش عمیقی ایجاد می‌کند و در کمک به مواجهه با سختی ها، کاهش استرس عاطفی و بهبود بهزیستیِ کلی مؤثر است. بسیاری از کسانی که این روش درمانی را تجربه کرده‌اند، می‌گویند که برای‌شان شدیدا احساس راحتی و آرامش آورده است.

مقامات نظارتی در برخی کشورها از وبسایت‌های ریکی می‌خواهند که اطلاعات‌شان را با استانداردهای قانونی هماهنگ کنند. وبسایت‌هایی که در آنها محصولات ریکی به‌ فروش می‌رسد، اغلب حاوی بیانیه‌ی سلب مسئولیت حقوقی هستند. در این بیانیه به خریدار اعلام می‌شود که محصولات وبسایت وسیله‌ی پزشکی نیستند و برای تشخیص، درمان یا جلوگیری از بیماری‌ها در نظر گرفته نشده‌اند.

در بسیاری از بیماری‌ها لحظه‌ها تعیین‌کننده هستند و جلوگیری از مراجعه به پزشک می‌تواند عواقب جبران نا پذیری داشته باشد، با وجود این درمانگران ریکی معتقند این روش به بهبود بیماری‌هایی همچون سرطان، بیماری های قلبی، اضطراب، افسردگی، دردهای مزمن، ناباروری، اختلالات پیش‌رونده‌ی عصبی، اوتیسم، بیماری کرون و سندرم‌های خستگی کمک می‌کند، اما  در بریتانیا آژانس استانداردهای تبلیغاتی (ASA) ادعای شفابخشی ریکی در پاره‌ای از موارد را رد کرده است.

یکی از مدعیان و سخنرانان ریکی در ایران فردی به نام احسان ریاضی اصفهانی است که از مدت‌ها پیش با انتشار کتاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام به تبلیغ ریکی می‌پردازد.

وی در مقدمه کتابش که فایل آن در اینترنت منتشر شده است، مدعی می‌شود: «تحقیقات پزشکی نشون می دن که استفاده از ریکی فشار خون رو پایین می باره، استرس رو کم می کنه، آرامش می ده، اثرات جانبی ناخواسته داروها رو کاهش می ده و قدرت اونها رو افزایش می ده به طوری که طول دوره درمان کاهش پیدا می کنه»

ریاضی ادعا می کند: «امروزه ریکی در اتاقهای اورژانس و اتاقهای عمل برخی بیمارستانهای دنیا هم مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان ام.اس، سرطان، دردهای عصبی و بسیاری از سندرمها و بیماریهای گوناگون صعب العلاج به عنوان درمان جایگزین یا مکمل به کار برده می شه. از همه مهمتر به عنوان به پیشگیری عالی و نیز درمان بیماری حتی قبل از اونکه علائمش ظاهر بشن مورد استفاده قرار می گیره».

وی بدون این‌که گواهی بر ادعای خود بیاورد، ادامه می‌دهد:«ریگی علاوه بر افزایش سطح انرژی فردی و سطح سلامتی و کمک به تعادل چاکراها باعث افزایش خلاقیت، اعتماد به نفس، شادابی و آرامش شما می شه».

ریاضی معتقد است: «ریکی در تمام سطوح از جمله سطوح مختلف جسمی، ذهنی، روحی و احساسی کار می کنه و به نظر می یاد شبیه اما امروزی تر و در نتیجه قویتر و ساده تر همون چیزیه که از گذشته در اسلام، مسیحیت، بودیسم، شینتوییسم و هندوییسم، ورزشهای رزمی و… به کار می رفته»، اما باز هم شاهدی برای مدعای خود نمی‌آورد.

وی پای دین و نماز را هم به میان می‌کشد و می‌نویسد:«ریکی توانایی حس انرژی رو هم به شدت بالا می بره و هرچی بیشتر با ریکی و به طور کلی انرژیها آشنا بشید درک یه سری فلسفه برای نیایش و مقدمات نماز هم آسونتر میشه و تمرکز و حس بهتری در نماز و مراقبه ها به دست می یارید».

ادعاهای احسان ریاضی اصفهانی، مخالفانی نیز دارد، کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت درباره انرژی درمانی معتقد است: این کار غیرعلمی و کلاهبرداری است و وظیفه وزارت بهداشت آگاه کردن مردم از طریق اعلام خطر و شکایت علیه این افراد است، با شکایت وزارت بهداشت به طور قطع قوه قضاییه نیز با این افراد برخورد جدی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: «هرکس در هر جا و با هر نامی ادعای انرژی درمانی داشته باشد از نظر وزارت بهداشت تخلف کرده است و وزارت بهداشت موظف است چنانچه مطلع شود با آن برخورد کند».

ریکی در کل دنیا فعالیت تبلیغی زیادی دارد و تا کنون تحقیقات مختلفی دربارۀ کاربرد ریکی در درمان انجام شده، ولی نتایج مورد نظر به دست نیامده است. تحقیقات علمی مختلف نشان می دهند که در بهترین حالت ریکی می تواند از طریق تلقین به تسکین برخی دردها کمک کند.

منبع جمن نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.