خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری مراسم مذهبی دگرگونی سیمای مسیح در تهران + عکس

مراسم مذهبی دگرگونی و درخشش سیمای مسیح بدون حضور ارامنه در کلیسای سرکیس مقدس تهران برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جشن و مراسم مذهبی دگرگونی و درخشش سیمای مسیح با حضور اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، بدون حضور ارامنه در کلیسای سرکیس مقدس تهران برگزار شد.

این جشن بر اساس تقویم جولیانی در کلیساهای ارتدوکس سوریه، ارتدوکس هند، در ارتدوکس شرقی، کلیسای کاتولیک و کلیساهای آنگلیکن، در ۶ آگوست برگزار می شود.

در کلیسای حواری ارمنی بنابر تقویم گریگوری این جشن در ۱۹ آگوست برگزار می شود.

اغلب پروتستان‌ها از زمان نهضت اصلاحات دینی، برگزاری این جشن را متوقف کردند. برخی کلیساهای لوتری و متحد متدیست جشن تجلی عیسی برای سه مغ ایرانی یا جشن اپیفانی را هم در این روز برگزار می کنند. اما کلیسای سوئد و لوتری فنلاند هشتمین یکشنبه بعد از پنطیکاست را جشن درخشش سیمای عیسی (ع) می دانند.

این جشن به مناسبت معجزه درخشش سیما و لباس حضرت عیسی شکل گرفته است.

نگاهی به تاریخچه مراسم مذهبی دگرگونی سیمای مسیح

معجزه درخشش صورت حضرت عیسی در میان دیگر معجزاتی که در انجیل ذکر شده، از این جهت که برای خود مسیح رخ داده، منحصر به فرد است، اناجیل متی ۱۷: ۱-۵ ، مرقس ۹ : ۲-۹ و لوقا ۹: ۲۸-۳۶ این معجزه را نقل کرده اند بنابر روایت اناجیل حضرت عیسی در آخرین سفر خود به اورشلیم دوازده حوار ی خود را گرد هم آورد تا سفر خود را به اورشلیم آغاز کند در حین سفر، روزی حضرت عیسی پطرس، یعقوب و یوحنا را باخود بر فراز کوه بلندی برد تا عبادت کند که ناگاه چهره و لباس حضرت عیسی شروع به درخشش کرد در این هنگام حضرت الیاس و موسی ظاهر شدند و با عیسی به گفتگو پرداختند وابری آنها را در برگرفت و ناپدید شدند در این هنگام ندایی از ابر برخواست که این است پسر محبوب من به او گوش فرا دهید.

بعد از آن عیسی به تنهایی ظاهر شد و حضرت عیسی دستور داد تا قبل از رستاخیز او از میان مردگان حواریون این داستان را نقل نکنند. بنابر عقیده مسیحیان در این رخداد دلیل برتری عیسی نسبت به موسی و ایلیا یا الیاس، دو چهره برجسته آیین یهود است. همچنین به باور مسیحیان، این معجزه هویت مسیح به عنوان فرزند خداوند را ثابت می کند. مسیحیان برای گرامیداشت این روز آنرا جشن می گیرند.

برگزاری این عید به جشن های کلیسای شرقی در قرن چهارم بازمی‌گردد. این جشن تا قرن نهم به شکل های مختلفی انجام می شد امّا تا سال ۱۴۵۷ میلادی به کلیسای غربی راه نیافته بود. در قرن ۱۵ میلادی پاپ “کالیکستوس سوم” ) ۱۳۷۸-۱۴۵۸) روز ۶ آگوست را به عنوان جشن درخشش سیمای مسیح انتخاب کرد.

منبع رسانه ها
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.