خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یارانه چندمیلیاردی کرونایی ترامپ به نهادها و رسانه‌های مسیحی

بیش از ۱۰ هزار نهاد مذهبی در آمریکا حداقل سه میلیارد دلار به عنوان کمک های مالی در دوران ویروس کرونا از جانب کاخ سفید دریافت کرده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان‌ نیوز)، بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ نهاد مذهبی در آمریکا حداقل ۳ میلیارد دلار به عنوان کمک های مالی در دوران ویروس کرونا از جانب کاخ سفید دریافت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های گاردین این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها درباره جدایی کلیسا و حکومت شده است.

فهرست دریافت‌کنندگان حمایت مالی حکومت آمریکا شامل کلیساها، کنیسه‌ها، معابد و مدارس مذهبی است. در میان این لیست صحبت از سوءاستفاده و فریب مبلغان تلویزیونی انجیلی و وجود یک بخش مخفی مربوط به آنها مطرح شده است.

رهبران مذهبی و نهادهای مشاور و حامی ترامپ و یک سازمان غیرانتفاعی حمایت از سربازان اسرائیلی ازجمله سازمان‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار در قالب این طرح حکومت آمریکا دریافت کرده‌اند.

همچنین هیچ‌گونه محدودیتی برای کلیساهایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند و مجبور نیستند منابع مالی خود را علنی کنند در دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی مربوط به دوران پاندمی ثبت نشده است.

راشل لیزر، رییس اجرایی سازمان “آمریکایی‌های متحد برای جدایی کلیسا از حکومت” چنین وضعی را ناپذیرفتنی و بی‌سابقه دانست.

به گفته او حکومت فدرال تا پیش‌ازاین به سازمان مذهبی برای پرداخت حقوق کارکنان خود سوبسید ارائه نکرده است. ما معتقدیم این موضوع در اولین اصلاحیه قانون آمریکا به‌صراحت ذکر شده است و اگر حکومت ترامپ نیز اجازه چنین کاری را داده باشد برخلاف قانون اساسی است.

در مقابل اما بسیاری معتقدند که باید در این شرایط به سازمان‌های مذهبی مانند همه نهادهای دیگر بودجه‌ای برای پرداخت حقوق کارکنان و خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان اختصاص یابد.

مایکل مک کانل، استاد حقوق اساسی دانشگاه استنفورد و قاضی سابق آمریکا ازجمله کسانی است که باور دارد هدف حمایت حکومت امریکا ارائه سوبسید به کارفرمایان است تا بتوانند حقوق کارکنان خود را پرداخت و از گسترش بیکاری جلوگیری کنند و این موضوع علاوه بر شرکت‌ها و ادارات شامل کلیساها نیز می‌شود.

بر اساس آمار منتشر شده نوزده سازمان مذهبی ازجمله هفت نهاد کاتولیک دریافت کننده بالاترین میزان کمک مالی بین ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون دلار بوده‌اند. آن‌ها موظفند ۶۰ درصد از مبلغ پرداختی را برای پرداخت حقوق کارکنان مصرف کنند و ۴۰ درصد باقی‌مانده می‌تواند صرف هزینه‌های دیگر شود.

جنجالی‌ترین کمک مالی کاخ سفید به نهادهای مذهبی مربوط به حمایت مالی از شخصیت‌های تلویزیونی مروج مسیحیت انجیلی مانند جیمی سواگارت، جیمی باکر و پیترپاپاف است.

سواگارت ازجمله افرادی است که درگذشته به علت رسوایی جنسی از سمت خود در برکنار شد. باکر پیش‌ازاین علاوه بر رسوایی جنسی، به علت کلاه‌برداری و توطئه در جمع‌آوری کمک‌های مالی کلیسا زندانی شده است. پاپاف نیز که از اعضای سازمان “مردم متحد برای مسیح در کالیفرنیا” است به علت فریب دادن مردم و ادعای پیامبری شهرت یافته است.

از دیگر مؤسسات دریافت کننده کمک مالی از کاخ سفید سازمان کلام ایمان (Word of Faith) است که آسوشیتدپرس آنها را ” فرقه مخفی کارولینای شمالی” می‌نامد. این موسسه به سوءاستفاده از افراد مذهبی متهم شده است و رهبران آن نیز با اتهامات کلاه‌برداری و قاچاق انسان روبرو هستند.

علاوه بر افراد و گروه‌های مذکور بسیاری به این مسئله انتقاد وارد می‌کنند که برخی از رهبران و موسسه‌های دریافت کننده حمایت مالی از حکومت آمریکا بسیار ثروتمند هستند. ازجمله آن‌ها می‌توان به کلیسای مک هاموند اشاره کرد که در آغاز پاندمی یک جت اختصاصی خریداری کرده است.

از دیگر نهادها که حمایت دریافت کرده‌اند نهاد مذهبی جویس میر است که بر اساس یافته‌ها در سال ۲۰۱۹ درآمد ۱۲ هزاری دلاری در اختیار داشته است. سبک زندگی جویس میر بسیار تجمل آمیز است و او خود صاحب یک جت ۱۰ میلیون دلاری و ۲ میلیون دلار املاک است.

از دیگر گروه‌ها و اشخاص دریافت کننده حمایت مالی دوران پاندمیک نیز حامیان اختصاصی انجیلی ترامپ هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شبکه تلویزیونی Eternal Word TV و همچنین پائولا وایت، کشیش و رییس هیئت مشاوران انجیلی ترامپ اشاره کرد.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.