خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از روز زیارت پیر نارکی زرتشتیان چه می‌دانید؟

تنها تعداد معدودی از افراد وقتی با واژه پیر نارکی مواجه می‌شوند می‌دانند پیر نارکی زیارتگاهی‌ست که در ۵۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و در حوالی مهریز بر دامنه‌ی کوه غربی به نام تیجنگ نزدیک دره زنجیر و یا در نزدیکی تفت از دره گیگون واقع شده است. این زیارتگاه جزء کهن‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران به شمار می‌آید و به واسطه روز زیارت پیر نارکی از دوازدهم تا شانزدهم مرداد میزبان زائران بسیار زیادی‌ست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ تنها تعداد معدودی از افراد وقتی با واژه پیر نارکی مواجه می‌شوند می‌دانند پیر نارکی زیارتگاهی است که در ۵۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و در حوالی مهریز بر دامنه‌ی کوه غربی به نام تیجنگ نزدیک دره زنجیر و یا در نزدیکی تفت از دره گیگون واقع شده است. این زیارتگاه را می‌توان جزء کهن‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران دانست که چشمه آب جاری آن زبانزد خاص و عام است.

در این منطقه زرتشتیان تلاش کرده‌اند تا با معماری سنتی و با کمک خشت و گل، اتاق‌هایی که به خیله معروف است را بنا کرده و یک جایگاه سنتی و بسیار دوست‌داشتنی را برای زائران فراهم آورند. درواقع این زیارتگاه از دوازدهم الی شانزدهم مرداد ماه به واسطه روز زیارت پیر نارکی میزبان زائران بسیار زیادی است. از همین‌رو به عنوان یکی از پرطرفدارترین زیارتگاه‌های زرتشتیان شناخته شده است. در ادامه این مقاله توضیحاتی خدمت شما ارائه خواهیم داد.

تاریخچه روز زیارت پیر نارکی

طبق روایت‌ها آمده؛ دختر یزدگرد سوم که ناز بانو نام داشت پس از سقوط سلسله ساسانیان، برای فرار از دست اعراب پس از فتح ایران، برای آنکه در امان بماند متواری گشت و در این محل برای نجات خود به درگاه خدا نالید. خداوند عز و جل نیز با پذیرفتن درخواستش، او را از دیدگاه عموم پنهان نمود.

پس از این اتفاق، بیابانگردی روشن‌فکر در این مکان به استراحت می‌پرداخت که در خواب ناز بانو را می‌بیند که سفارش ساخت زیارتگاه پیر نارکی را به او می‌دهد. او عنوان می‌کند که این زیارتگاه جهت طلب مغفرت و برآورده شدن حاجات بنا شده است. از آن روز به بعد؛ آن دسته از زرتشتیانی که می‌خواهند از درگاه خدا طلب نیاز کنند به این مکان مقدس مراجعه می‌نمایند.

زیارتگاه پیر نارکی

این زیارتگاه در شهر مهریز ساختمانی را شامل می‌شود که تنها یک اتاق بسیار بزرگ دارد و دورتادور اتاق، صفه‌های نیمکت قرار داده شده تا زیارت کنندگان به هنگام زیارت بتوانند بر روی آن بنشینند. دیوارهای اتاق نیز سراسر با قاب عکس‌های مختص دین زرتشتیان مزین شده و میز گرد سنگی وسط اتاق که آتش همیشه روش اهورایی را در خود جای داده، یکی از زیباترین زیارتگاه‌های زرتشتیان را ساخته است.

زمانی که به بازدید این زیارتگاه می‌روید در قسمت بیرونی آن مکانی برای شست‌وشوی دست و صورت قرار دارد و قسمتی دیگر به سبدهایی از سرپوش‌های سفید اختصاص داده شده است که زوار به رسم احترام باید آن را به سر کنند. جالب اینجاست که در این زیارتگاه فارغ از زیارت‌های معمول، مراسمات مختلفی از روز مهر تا ورهرام از ماه مرداد، برابر با دوازدهم الی شانزدهم مرداد ماه به مناسبت روز زیارت پیر نارکی برگزار می‌شود.

از جمله این آیین‌ها می‌توان به اجرای موسیقی، آواز و شادمانی همگانی، معرفی زوج‌های جوان و اعلام پیوندشان همراه با اهداء هدایای مختلف به دانشجویان و دانش آموزان برتر زرتشتی و همچنین مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.