خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدگاه گاردین درباره دونالد ترامپ و میزان رأی مسیحیان

به نظر می‌رسد تاکتیک دونالد ترامپ در استفاده از مذهب برای بردن رقابت انتخاباتی دیگر آنچنان موفق نیست. هنگامی که در سال ۲۰۱۵ دونالد ترامپ کتاب محبوب خودش را انجیل معرفی کرد، از پاسخ دهی به درخواست دیگران برای توضیح بیشتر و نام بردن فصل و بخش مورد علاقه خود در انجیل سرباز زد. حالا اما برای کسانی که کنجکاوند درباره دغدغه مذهبی کنونی ترامپ بدانند، توئیت‌های او می‌تواند روشنگر برخی مسائل باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اخیراً دونالد ترامپ در یک توئیت سخنان دکتر تیلور مارشال، یکی از نویسنده‌های مطرح کاتولیک را مورد تأیید قرار داد. این نویسنده در برنامه‌ای تلویزیونی حضور مردم معترض در خیابان‌ها را حمله به مسیحیت آمریکایی توصیف کرد. سخنان مارشال ادامه دهنده صحبت‌هایی بود که ماه گذشته در نامه یکی دیگر از افراد محبوب ترامپ، اسقف اعظم کارلو ماریا ویگانو مطرح شده بود.

ویگانو در نامه خود به ترامپ ضمن تلقی جنبش اعتراضی آمریکا به عنوان توهینی به ارزش‌های تمدن مسیحی غربی، ترامپ را به علت مبارزه با «فرزندان تاریکی» که ساختار اجتماعی را تهدید می‌کنند، مورد تحسین قرار داده بود.

دونالد ترامپ نیز با تقدیر از اسقف اعظم ابراز امیدواری کرد که هرکسی چه مذهبی چه غیر مذهبی آن نامه را بخواند.

اینکه رئیس جمهور آمریکا با تئوری‌پردازان توطئه مذهبی و اسقف‌های اعظم اخراجی (اسقف اعظم ویگانو در سال ۲۰۱۸ توسط پاپ فرانسیس برکنار شده بود) به خوبی همراه شود چیز عجیبی نیست.

جهان‌بینی دونالد ترامپ مانوی است، به طوری که برای اهداف سیاسی خود به کاشتن بذر اختلاف نظر و تفرقه می‌پردازد.

او همچنین همانطور که در سخنرانی تحلیف خود اشاره کرد، افکار آخرالزمانی دارد. اما علاقه او به انجیل ریشه در رأی دادن مردم آمریکا دارد.

بر اساس آمارهایی که نشان می‌دهد محبوبیت ترامپ کاهش یافته و براساس محاسبه مشاوران او، رئیس جمهوری فعلی امریکا اگر بخواهد در دور بعدی نیز رئیس جمهور باقی بماند حداقل باید حمایت اکثریت مسیحیان سفیدپوست را مانند انتخابات قبل جلب کند.

بنابراین دونالد ترامپ با نزدیک شدن به انتخابات ماه نوامبر هرچه بیشتر اصول و امور مذهبی را در آغوش می‌گیرد.

این استراتژی ترامپ در اتتخابات سال ۲۰۱۶ اثرگذار بود و ۸۱ درصد از مسیحیان انجیلی به او رأی دادند. اما این‌بار گویا داستان متفاوت است.

بر اساس نظرسنجی‌ها محبوبیت او نه فقط در بین سفیدپوستان اوانجلیک بلکه بین سفیدپوستان کاتولیک و گروه‌های مسیحی دیگر نیز کاهش یافته است. حتی نمایش ترامپِ انجیل به دست در ماه گذشته در مقابل کلیسای سنت جان نیز نتوانست روند کاهش نسبی را تغییر دهد.

اگر جو بایدن در انتخابات پیش رو پیروز شود، دومین رئیس جمهور کاتولیک آمریکا پس از جان اف کندی خواهد بود.

او در بین مسیحیان انجیلی نسبت به هیلاری کلینتون از محبوبیت بیشتری برخوردار است. ضمن اینکه دارای دین‌داری معتبرتری نسبت به دینداری نمایشی ترامپ است.

به نظر می‌رسد با توجه به چرخش در آمارها، سخنرانی‌های جو بایدن و تأکید او بر لزوم بخشش و همدلی میان مسیحیان در شرایط بحرانی موجود در امریکا توانسته است خریدار پیدا کند.

در ماه‌های آینده تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا، کمپین حامی ترامپ بر روی مسئله سقط جنین به عنوان سلاحی علیه جبهه مقابل استفاده خواهند کرد.

اما استفاده از مسیحیت به عنوان یک نیروی تهاجمی در جنگ‌های فرهنگی دیگر به نظر آن‌چنان برای رئیس جمهور فعلی امریکا مؤثر نیست.

اسقف اعظم ویگانو ممکن است طرف دونالد ترامپ باشد، اما درباره بقیه مردم شرایط فعلی چیز دیگری می‌گوید.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.