خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرمت کلیسای هُوهانس مقدس در آرامستان ارامنه تهران

مرمت ساختمان کلیسای هُوهانس مقدس که به دلیل نفوذ رطوبت دچار تخریب تدریجی شده از سوی مسئولین شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران در حال انجام است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مجموعه آرامستان های مسیحیان که متشکل از گروه‌ها و گرایشهای مختلف دین مسیح است، در منطقه دولاب و سلیمانیه تهران واقع ‌شده است. قدمت این مجموعه با توجه به سنگ‌قبرهای محوطه آرامستان، به اواخر دوره قاجاریه تخمین زده می‌شود.

بزرگترین قبرستان موجود در این مجموعه، به مساحت ۴۷ هزار مترمربع، متعلق به ارامنه است. در این مجموعه می‌توان از آرامستان های مسیحیان کاتولیک، مسیحیان آشوری، روس‌ها، یونانی‌ها، لهستانی‌ها و فرانسویها نیز یادکرد.

بر اساس مدارک موجود اولین دفن در این قبرستان به سال ۱۸۵۳ میلادی و آخرین دفن به سال ۱۹۹۶ میلادی انجام‌ شده است.

آرامستان ارامنه واقع در دولاب در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ ش) با شماره ۲۶۸۸ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در قبرستان دولاب به منظور اجرای مراسم مذهبی کلیسای کوچکی (نیایشگاه) به نام هُوهانس مقدس در سال ۱۹۳۶ میلادی (۱۳۱۵ شمسی) بنا گردید. نمای ساده اما چندلایه و متشکل از مصالح مختلف، روی‌هم ترکیبی منحصربه‌ فرد ارائه می‌نماید.

اخیراً ساختمان این کلیسا به دلیل نفوذ رطوبت دچار تخریب تدریجی در دیوارها و سقف گردیده بود که به همت و تلاش مسئولین شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران عملیات مرمت ساختمان در حال انجام می‌باشد.

منبع: روابط عمومی شورای خلیفه گری

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.