خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت گرامی‌داشت روز حقوق بشر اسلامی

مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت گرامی‌داشت روز حقوق بشر اسلامی بیانیه‌ای را صادر کرد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در این بیانیه آمده است:

حقوق بشر و کرامت انسانی با موازین الهی، از موضوعاتی است که همه انسان های آزاداندیش و پاک فطرت برای تعالی جامعه انسانی خواهان آن هستند، اگر چه به جهت تفاسیر مغرضانه و عدم نگاه جامع به تمامی انسان ها با نواقص فراوانی روبرو است که از آن جمله عدم توجه نگاه جامع اسلامی به حقوق انسان ها است و گاهی نیز حقوق بشر ابزار اهداف غیرانسانی کشورهای استعماری قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه ۱۴ مردادماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری شده است؛ مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک نهاد غیردولتی با گرامیداشت این روزضمن تأکید بر نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی و به جهت ایفای سهم خود در تلاش های انسانی مربوط به حقوق بشر و کرامت انسانی که هدف آن حمایت از انسان ها در مقابل بهره‌کشی و ظلم و ستم می باشد با تأکید بر آزادی های مشروع و حقوق فطری انسان ها، بیانیه ای به شرح زیر صادر کرده است:

مجمع جهانی صلح اسلامی معتقد است: ارزش های اخلاقی و حمایت از کرامت انسانی در فرهنگ و سنت دینی ریشه ای عمیق دارد؛ چنانکه کوشش پیامبران و پیشوایان دینی برای دفاع از حقوق اساسی و کرامت انسان ها بوده و ادیان الهی این حقوق را ناشی از اراده الهی و لازمه کرامت انسانی می‌دانند. اسلام حقوق بشر و کرامت انسان را ملازم هم می داند؛ زیرا در اندیشه اسلامی، انسان جانشین خداوند در زمین بوده و سزاوار تکریم است.

این مجمع تأکید می کند، خداوند فرزندان آدم را به ما هو انسان گرامی داشته است و این امر به وضوح در آیه ۷۰ سوره اسراء این چنین آمده است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ…».

مجمع جهانی صلح اسلامی بر این باور است که در روند بین المللی تدوین هنجارهای جهانی حقوق بشر و نظارت بر رعایت آنها، دولت‌های اسلامی نگرانی های جدی دارند و بر این باورند در حق برخی مسلمانان و باورهای اعتقادی آنها ظلم های گسترده روا داشته شده است. غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن فرهنگ سایر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش های لیبرال و سکولار حاکم بر جامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد مقاومت کشورهای اسلامی در برابر این زیاده خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می شود.

این مجمع ضمن محکوم کردن نقض حقوق مسلمانان در فسلطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن، نیجریه، افغانستان، امریکا  و سایر نقاط جهان، بر ضرورت توجه به آموزه های اسلام در برقراری حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی تأکید می کند و ضمن توجه سازمان های اسلامی مدافع حقوق بشر به کاهش اختلافات، مسلمانان را به وحدت بیشتر فرا می خواند.

در پایان مجمع جهانی صلح اسلامی از کشورهای مسلمان و سازمان های اسلامی همچون سازمان کنفرانس اسلامی میخواهد هرساله برنامه ها و اقدامات اساسی را به منظور بزرگداشت این روز برگزار نمایند و آن را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق بشر از میراث تلخ گذشته توسط استعمارگران بدانند و گفتمان حقوق بشری را با تأکید بر کرامت انسانی در عرصه های تعامل، همکاری و آموزش ارتقاء بخشند. مجمع جهانی صلح اسلامی نیز در این زمینه آمادگی هر گونه هم افزایی با ساز مان های اسلامی را  دارد.

مجمع جهانی صلح اسلامی
۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.