خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قره کلیسا؛ نخستین کلیسای مسیحیان جهان

قره کلیسا که به آن کلیسای تادئوس مقدس نیز گفته می‌شود از جمله اولین کلیساهای جامع جهان مسیحیت بوده که در ایران بنا شده است.

ردنا (ادیان نیوز) – اگر نگاهی به تاریخ ایران بیندازید متوجه می‌شوید که مذاهب گوناگونی در آن به وجود آمده و همواره پیروانی داشته

است. از ارمنی‌ها و آشوریان تا مسیحیان و زرتشتیان و… که همگی در طول تاریخ ایران برای حفظ و آبادانی و سربلندی این کشور تلاش کرده‌اند.

همین مسئله منجر شده تا شاهد کلیساهای بسیار زیاد و تاریخی در کشور باشیم که این مسائل را همواره به ما یادآور شود. کلیساهایی که قدمتی به وسعت تاریخ داشته و هم‌اکنون جزئی مهم از صنعت گردشگری ایران به حساب می‌آیند.

به‌گونه‌ای که برخی از آن‌ها در فهرست آثار ملی یونسکو نیز به ثبت رسیده که نشان از ارزش‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی آن دارد. اگر بخواهیم به طور آماری به این مسئله نگاه کنیم حدود ۶۰۰ کلیسا در ایران بنا شده که تنها ۹۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده‌اند. در این میان قره کلیسا یکی از آن‌هاست.

درواقع اگر شما به سمت شمال و شمال غربی کشور حرکت کنید با تعداد بیشتری از کلیساها روبرو می‌شود. به عنوان مثال استان آذربایجان شرقی و غربی بیشترین آن‌ها را در خود جای داده که قره کلیسا یکی از آن‌هاست. حال که صحبت از قره کلیسا داغ است بیایید کمی بیشتر در رابطه با این کلیسای تاریخی بدانیم؛

قره کلیسا را بشناسیم

قره کلیسا که به آن کلیسای تادئوس مقدس نیز گفته می‌شود از جمله اولین کلیساهای جامع جهان مسیحیت بوده که در ایران بنا شده است؛ اما چرا تادئوس؟ حواریون مسیح را می‌شناسید؟ تادئوس یکی از حواریون مسیح بود که با دستور مستقیم پادشاه ارمنستان به قتل رسیده و او را در این کلیسا دفن کرده‌اند.به همین دلیل است که این کلیسا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

البته بسیاری از مسیحیان براین عقیده‌اند قره، پیشوند نوعی از اسم مکان و به معنی بزرگ است. پس آن را کلیسای بزرگ می‌نامند. این کلیسا که در استان آذربایجانغربی و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در روستایی با همین نام واقع شده است، میزبان گردشگران و توریست‌های بسیار زیادی است که علاقه‌مند به بازدید از این مکان مقدس هستند.

البته مورخان از قرن هشتم هجری به بعد در مناسبت‌های مختلف از این کلیسا یاد کرده و آن را «قراکلیسا» نام گذاشته‌اند. اصلی‌ترین دلیل آن هم استفاده از سنگ سیاه برای ساخت قسمت خاوری این بنا است.

تاریخچه قره کلیسا

طبق روایت موسی خورنی، یکی از تاریخ‌شناسان مشهور ارمنیان، تاریخ ساخت قره کلیسا در استان آذربایجان غربی به اوایل دوره مسیحیت برمی‌گردد. جایی که مسیح مقدس در تلاش برای گسترش دین مسیحیت بوده و حواریون برای آگاهی سازی به شهرهای مختلف سفر می‌کردند. به همین دلیل است که تادئوس پس از قتل در این مکان مقدس آرمیده است.

او از مبشرین دین مسیحیت به شمار می‌آمد. اگر نگاهی به تاریخ بیندازید متوجه می‌شود که از سال ۱۲۴۳ نام «قره کلیسا» یا «کلیسا تادئوس مقدس» در تمامی آثار و کتب مختلف خصوصاً در مجامع مذهبی ارمنیان به چشم می‌خورد.

بازدید از قره کلیسا

اگر خواهان بازدید از قره کلیسا هستید باید بگوییم این کلیسا شامل قسمت اصلی، برج ناقوس، ورودی، برج، حیاط شرقی، حیاط غربی و انبار است. همچنین با توجه به آب‌وهوای استان آذربایجان غربی، بهترین زمان ممکن بین ماه‌های اردیبهشت تا مهر است.

توصیه می‌شود که در اوایل ماه مرداد سعی کنید به این کلیسا بروید زیرا مراسمات مذهبی مختلفی در این کلیسا برگزار می‌شود که ورود غیر مسیحیان به آن ممنوع می‌باشد.

منبع: اختصاصی ردنا (ادیان نیوز)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.