خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ فرانسیس ۶ زن را در موقعیت‌های ارشد مالی شورای واتیکان منصوب کرد

پاپ فرانسیس شش زن را جهت نظارت بر امور مالی منصوب کرد از جمله وزیر کار سابق که جزء ارشد‌ترین مناصب برای زنان در رهبری کلیسای کاتولیک است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از گاردین، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، شش زن را برای نظارت بر امور مالی منصوب کرد؛ از جمله راث کلی وزیر کار سابق که جزء ارشد‌ترین سمت ها برای زنان در رهبری کلیسای کاتولیک است.

این انتصابات جزو مهمترین‌ گام‌های فرانسیس برای عملی کردن وعده به کار بردن زنان در موقعیت‌های بالاست. تا به امروز کنسول ۱۵ عضوی اقتصاد همگی مرد بودند؛ طبق اساسنامه کنسول باید شامل هشت اسقف (که همیشه مرد هستند) و هفت فرد عادی باشد.

جوشوا مک الوی خبرنگار واتیکان برای گزارشگر کاتولیک ملی گفت: «این شش نفر بخش قابل توجهی را تشکیل می‌دهند». اما در اینجا مساله مهم آن است که این شش زن بخشی از گروهی هستند که اساسا همه فعالیت‌های مالی واتیکان را نظارت می‌کنند لذا این گروه واقعا سطح بالاست.

همه این زن‌ها اروپایی هستند و پیشینه مالی سطح بالایی دارند. لیسلی فرار خزانه‌دار سابق شاهزاده چارلز یک زن بریتانیایی جزو این تیم است. زنان دیگر کارلوت کریتر- کرخوف و ماریجا کولاک هر دو از آلمان، و ماریا کانسپشن اوساکار گاراسیوکا و اوا کاستیلو سانز هردو از اسپانیا هستند. تنها شخص غیررواحی این کنسول آلبرتو مینالی مدیر کل سابق جنرالی، شرکت بیمه ایتالیایی است.

این انتصابات زمانی انجام شد که واتیکان با مشکلات مالی روبرو بود و ویروس کرونا این مشکلات را شدیدتر نمود و تعداد بازدیدکنندگان از موزه واتیکان به شدت کاهش یافته بود.

فرانسیس کنسول اقتصادی را در سال ۲۰۱۴ تاسیس کرد. مک‌الوی گفت «اساسا هیئت مراقبت از امور مالی در واتیکان است و تنها شخصی که نظارت آن را بعهده دارد پاپ فرانسیس است».

زنان دیگری که در طول دوره پاپ فرانسیس موقعیت‌های برجسته بدست آوردند عبارتند از باربارا جاتا که مسئول موزه واتیکان است، فرانسیسکا دی گیوانی، وزیر امور خارجه معاون دبیرخانه ایالت واتیکان.

کلی ۵۲ ساله به مدت چهار سال در دهه ۱۹۹۰ خبرنگار اقتصادی روزنامه گاردین بود و تحت نظارت تونی بلر و گوردن براون که رئیس وزارت آموزش، حمل و نقل، انجمن‌ها و دولت محلی بودند تعدادی پست کابینه و موقعیت شغلی وزارت‌خانه را به عهده داشت در منصب آخرش وزیر زنان بود.

وی در سن ۳۶ سالگی جوان‌ترین زن در کابینه بریتانیا بود. اما انتساب غافلگیرانه کلی به عنوان وزیر آموزش موجب سردرگمی همکارانش شد که معتقد بودند افراد دیگری صلاحیت بیشتر برای این منسب دارند.

ایمان و اعتقاد قوی او و عضویتش در Opus Dei– یک گروه محافظه کار پنهانی در کلیسای کاتولیک رومی – موجب مخالفت مبارزین حقوق زنان شد. او درخواست خروج از گروه را رد کرد و گفت: «این زندگی معنوی و خصوصی من است و فکر نمی‌کنم ارتباطی با کارم داشته باشد».

اما او بخاطر مخالفتش با سقط جنین پیشنهاد کار در وزارت بهداشت را رد کرد. همچنین بخاطر اعلام استفاده از کاندوم جهت پیشگیری از ویروس ایدز نتوانست به وزارت توسعه بین‌الملل برود.

همچنین بخاطر فرستادن پسرش که اختلال نارساخوانی داشت به یک مدرسه خصوصی که هزینه سالیانه آن ۱۵،۰۰۰ پوند بود شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت.

کلی در ۲۰۰۸ از کابینه استعفا داد و گفت می‌خواهد وقتش را بیشتر صرف خانواده کند و در انتخابات ۲۰۱۰ حضور نخواهد داشت. او به HSBC پیوست و در سال ۲۰۱۵ به خیابان دانشگاه ماری در تویکنهام نقل مکان کرد.

فارر ۶۵ ساله هفت سال به عنوان خزانه‌دار شاهزاده والز فعالیت داشت و قبل از آن برای KPMG کار می‌کرد. از زمان ترک خانواده سلطنتی در تعدادی امور مدیریت غیراجرایی نقش داشته است از جمله موسسه امور مذهبی که معمولا آن را با نام بانک واتیکان می‌شناسند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.