خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسیحیان لبنانی به سنت چاربل متوسل می شوند

در پی انفجار، به احتمال زیاد مسیحیان سراغ سنت چاربل، قدیس حامی لبنان بروند که مورد احترام بسیاری از مسلمانان لبنان نیز می باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از CNA روز سه‌شنبه یک انفجار مهیب پایتخت لبنان را لرزاند؛ این انفجار آتش بزرگی را ایجاد نموده و ساختمان‌های اطراف بندر شهر را تخریب نمود، و همچنین موجب خسارت در کل شهر شده و مجروحین زیادی را راهی بیمارستان نمود. تلفات زیادی در بیمارستان گزارش شد. ویدئوهایی در رسانه‌های آنلاین نشان می‌دهند که خودروها در خیابان‌های شهر واژگون شده اند و پنجره تمام ساختمان‌ها شکسته و بالکن‌ها فرو ریخته‌اند.

علت اصلی انفجار هنوز مشخص نیست، اما رهبران مسیحی در لبنان و سراسر دنیا از مردم خواسته‌اند دعاگو باشند. حسن دیاب نخست‌وزیر لبنان روز چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرده است.

۶۰ درصد از مردم لبنان مسلمان هستند

۶۰ درصد از مردم لبنان مسلمان هستند که تعداد شیعه و سنی آنها تقریبا یکسان است و حدودا ۳۵% از جمعیت کشور نیز مسیحی و از این تعداد اکثرا مسیحی مارونی هستند.

در پی انفجار انفجار در بندر بیروت، به احتمال زیاد مسیحیان سراغ سنت چاربل، قدیس حامی لبنان، بروند که مورد احترام بسیاری از مسلمانان لبنان نیز می باشد.

رایمند نادر که یک مسیحی مارونی و مرید «سنت چاربل مخلوف» است، روز سه شنبه به CNA گفت که جانشین سنت چاربل می‌شود؛ وضعیت در بیروت فاجعه‌بار است. صدها نفر کشته و زخمی شده و ساختمان‌ها تخریب شده‌اند.

سنت چاربل مخلوف، قدیس حامی لبنان از ۱۸۲۸ تا ۱۸۹۸ زندگی می کرده و اکثر عمر خود را راهب و زاهد بوده است. او در لبنان بخاطر شفاهای معجزه‌آسای افرادی که نزدش رفته‌اند (هم مسیحیان و هم مسلمانان) شناخته می‌شود.

سنت چاربل هیچ محدودیت جغرافیایی یا اقراری ندارد؛ در شفاعت او هیچ غیرممکنی وجود ندارد و وقتی افراد از او چیزی می‌خواهند، او پاسخ می‌دهد: «لوییس مطر»، هماهنگ‌ کننده معبد جناب چاربل در آنایا در سال ۲۰۱۸ این گفت و گو را با CNA داشت.

مطر که به کمک یک مترجم عربی سخن می گفت، ادامه داد: معبد که شامل صومعه است و کشیش کاتولیک مارونیت، راهب و زاهد حدود ۲۰ سال در آنجا زندگی می‌کنند سالانه حدود ۴ میلیون بازدیدکننده دارد، از جمله مسلمان و مسیحی.

مطر که مسئول آرشیو هزاران شفای پزشکی معتبر منتسب به شفاعت راهب کشیش مارونیت است گفت: مسلمانان درمان‌های معجزه‌آسای زیادی را دریافت کرده‌اند.

مطر گفت از سال ۱۹۵۰ همان سالی که صومعه رسما شروع به ثبت شفاهای معجزه‌آسا نمود آنها بیش از ۲۹،۰۰۰ معجزه را آرشیو نمودند. قبل از سال ۱۹۵۰ مجعزه‌ها تنها از طریق حضور کشیش تایید می‌شد. حالا با پیشرفت تکنولوژی پزشکی معجزات نیازمند اسناد پزشکی هستند که وضعیت مریضی بیمار و بعد از آن، و بهبود غیرمنتظره او را نشان می‌دهد.

یکی از معجزاتی که در دسامبر ۲۰۱۸ توسط مطر ثبت شده است مربوط به یک زن ایتالیایی ۴۵ ساله است. این زن که از یک بیماری عصبی رنج می‌برد بعد از اینکه مشخص شد قصد داشته با خوردن اسید خودکشی کند بستری شده است.

در بیمارستان پزشکان دریافتند که آسیب به مری و روده‌هایش بسیار شدید بوده است. مطر توضیح داد «تنها راه باقیمانده برای درمان او اعتقاد به خدا و دعا بود».

والدین این زن شروع به دعا کردند و از دیگران خواستند برایش دعا کنند. یک خواهر رواحی کلیسای کاتولیک مارونیت خبر درخواست دعا را شنید و مقداری روغن مقدس از صومعه جناب چاربل برداشت و به او داد. بعد از اینکه والدینش روغن را روی معده، سینه و سر او ریختند، نجات پیدا کرد.

مطر گفت این تنها یکی از هفت معجزه‌ای است که در دسامبر ثبت شده است. او این معجزات را «پدیده» می‌خواند.

وی افزود: سنت چاربل مخلوف (قدیس حامی لبنان) وسیله‌ای برای رسیدن به خداست.

سنت چاربل، قدیس حامی لبنان
سنت چاربل مخلوف قدیس حامی لبنان

معبد جناب چاربل شامل صومعه جناب مارون است و ایشان به مدت ۱۹ سال با فداکاری زیاد به دعا، کار فیزیکی و سکوت همراه با تامل پرداخته است؛ در نزدیکی آن یک زاهدخانه وجود دارد که ۲۳ سه سال آخر عمر خود را همراه با زهد سختگیرانه در آن زیسته است.

در صومعه زائران می‌توانند از کلیسایی بازدید کنند که در سال ۱۸۴۰ ساخته شده است. همچنین یک موزه کوچک با آثار باستانی و یادگاریهایی از ایشان، و همچنین موقعیت مقبره سنت چاربل از سال ۱۹۵۲ در داخل یک کلیسای کوچک شبیه به غار قرار دارد که در داخل ساخته شده است.

حتی زمانی که سنت چاربل، قدیس حامی لبنان در قید حیات بود اساتید او قدرت فراطبیعی ایشان را در زندگیش مشاهده کردند و  برخی مسلمانان او را به عنوان یک فرد دارای اعجاز می‌شناختند.

او که خود را عمیقا به ذات خداوند تسلیم نموده بود در حین جشن نماز الهی در کلیسای کاتولیک مارونیت در شانزدهم دسامبر ۱۸۹۸ دچار سکته قلبی شد و در شب کریسمس همان سال دار فانی را وداع گفت. او در سال ۱۹۷۷ توسط جناب پاپ پاول ششم تقدیس شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.