خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدگاه گاردین درباره چین و اویغورها؛ مبارزه با تروریسم یا نسل‌کشی جمعیتی

گزارش‌ها حاکی از وادار کردن اویغورها و دیگر اقلیت‌ها در چین به استفاده از لوازم عقیم‌سازی، سقط جنین و جلوگیری از بارداری است. چنین عملکردی از جانب صاحب‌نظران تحت عنوان «نسل‌کشی جمعیتی» توصیف شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پس از گذشتن مدت‌ها دوران سخت بر اویغورها، بالاخره جهان متوجه نحوه برخورد حکومت چین با آنها شده است. این موضوع نتیجه منتشر شدن تصاویر ماهواره‌ای از اردوگاه‌های نگهداری است که با فاش شدن برخی اسناد داخلی به دست آمده است. همچنین با گذر زمان بستگان و زندانیان سابقی که حس ناامیدی بر حس ترس آنها غلبه کرده است شواهد بیشتری از آنچه درون اردوگاه‌ها می‌گذرد به دنیا ارائه می‌دهند.

آنچه زمانی برای دیگر کشورها دور و مبهم جلوه می‌کرد، امروز بدیهی به نظر می‌رسد، چنانکه سرکوب‌ها در هنگ کنگ در مقابل انظار عمومی عکس‌العمل بی‌رحمانه حزب کمونیست چین را در رویارویی با چالش‌ها نشان داده است.

گزارش‌ها حاکی از وادار کردن اویغورها و دیگر اقلیت‌ها در چین به استفاده از لوازم عقیم‌سازی، سقط جنین و جلوگیری از بارداری است. چنین عملکردی از جانب صاحب‌نظران تحت عنوان “نسل‌کشی جمعیتی” توصیف شده است.

هفته گذشته ائتلافی از مدافعان حقوق بشر هشدار دادند که به علت استفاده از کار اجباری اویغورها در صنعت پنبه سین کیانگ و صنعت نساجی، دنیای مد در سوء استفاده‌های انجام شده شریک است.

از نطر آن‌ها در عکس‌العمل به شرایط موجود باید بر شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در سین کیانگ منافع تجاری دارند فشار وارد شود.

آن‌ها همچنین از مصرف کنندگان دنیای مد خواستند که نقش خود را به درستی در این موضوع بازی کنند.

این فعالان حقوق بشر همچنین حکومت‌ها را به شدت بخشیدن به قوانینی فراخوانده‌اند که منع ورود کالاهای تولید شده توسط کارگران اجباری را تسهیل کند.

بر اساس تخمین‌ها بیش از یک میلیون اویغور و مسلمان ترک به دلیل ابراز ملایم‌ترین عقاید مذهبی، داشتن بستگان در خارج از کشور و حتی نپرداختن قبوض در اردوگاه‌های سین کیانگ نگهداری می‌شوند.

زندانیانی که سابقاً در زندان‌های این شهر بازداشت بوده‌اند از وجود تلقین سیاسی و بدرفتاری‌هایی چون اجبار به خوردن گوشت خوک تا شکنجه و تجاوز در محیط زندان خبر می‌دهند.

اگرچه برخی از این افراد آزاد شده‌اند، اما بعضی دیگر به زندان‌های طولانی مدت یا کار اجباری در کارخانه‌ها محکوم شده‌اند.

کسانی که خارج از زندان‌ها در اردوگاه‌ها ساکن هستند نیز تحت نوعی گولاگ دیجیتال و نظارت و مراقبت فناورانه و انسانی زندگی می‌کنند.

چین که در ابتدا وجود اردوگاه‌ها را انکار می‌کرد، اکنون می‌گوید این اردوگاه‌ها مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش مجدد افرادی است که به تروریسم و افراط‌گرایی آلوده شده‌اند.

این مراکز به گفته چین کمپینی است که پس از وقوع حمله‌های خشونت‌آمیز، برای غیرافراطی‌سازی این افراد شکل گرفته است.

با این حال عملکرد چین نشان می‌دهد که حکومت از بنیان به اویغورها و نحوه زندگی کردن آنها بدگمان است، چنانکه تقریباً هرگونه به نمایش گذاشتن فرهنگ اویغور مانند رقص و آواز را به عنوان تهدیدی در نظر می‌گیرد که باید ریشه کن شود.

امریکا چندی پیش کارخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌هایی را که به نظر در روند نقض حقوق بشر در این منطقه دست دارند در فهرست تحریم خود وارد کرده است.

چندی پیش دونالد ترامپ قانونی را امضا کرد که خواستار جاری شدن تحریم‌ها و مجازات علیه مسئولانی بود که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند.

با این حال بنابر گزارش‌ها او به رئیس جمهور چین گفته است که ایجاد اردوگاه‌های نگهداری ‌دقیقاً کار درستی بوده است.

جمهوری‌خواهان تندرو نیز تاکنون علاقه مبهم و اندکی به حمایت از حقوق مذهبی مسلمانان نشان داده‌اند.

با این حال، انگلیس و فرانسه انتقادات خود را به آنچه در چین می‌گذرد افزایش داده‌اند.

انگلیس اخیراً قانونی را برای هدف قرار دادن مسئولان مسبب وقایع سین کیانگ تصویب کرده است.

با این حال، اقدامات باید از جانب اتحادیه اروپا و سازمان ملل بیشتر باشد و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل باید علناً بر چین برای ارائه مجوز حضور رئیس شورای حقوق بشر به منطقه فشار وارد کند.

همه این‌ها در حالی است که جهان همچنان منتظر عکس‌العمل کشورهای مسلمان در قبال این موضوع است.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.