خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تخریب نقاشی های تاریخی «صومعه سوملا» در ترکیه

«صومعه سوملا» در ترابوزان ترکیه، ماه گذشته پس از چهار سال مرمت بازگشایی شد اما بازدید کنندگان این صومعه در بازدید از این مکان تاریخی با تخریب گسترده ای از نقاشی های مسیحی مواجه شدند که غیر قابل تصور بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، صومعه سوملا در ترابزون ترکیه که یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین صومعه های مسیحیان ارتدوکس محسوب می شود، در سال ۳۸۶ میلادی در زمان سلطنت امپراتور تئودوسیوس (۳۷۵–۳۹۵) تأسیس شد و در تاریخ طولانی خود بارها خراب و دوباره بازسازی شد.

در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵، صومعه سوملا به روی بازدید کنندگان بسته شد و مرمت و بازسازی آن آغاز گردید.

بازدیدکنندگان فقط می‌توانستند تا نزدیکی صومعه آمده و آن را از دور ببینند. ماه گذشته و پس از سالها مرمت در طی مراسمی با شرکت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این صومعه از طریق ویدیو کنفرانس بازگشایی شد.

مرمت سوملا؛ نمود حفاظت ترکیه از میراث فرهنگی

رجب طیب اردوغان درباره بازگشایی این صومعه گفته بود: مرمت سازی صومعه سوملا نمونه بارز چگونگی حفاظت ترکیه از میراث فرهنگی متعلق به تمدن‌های مختلف در قلمرو خود است.

اردوغان همچنین تاکید کرد: اگر ما ملتی بودیم که نماد سایر ادیان را هدف قرار می‌دادیم، صومعه سوملا که از ۵ قرن پیش در کشورمان قرار دارد، اکنون وجود نداشته بود.

حالا و پس از بازگشایی رسمی این مکان تاریخی، تارنمای مسیحی «ست سون ترکیه» طی گزارشی خبر از تخریب تاسف بار نقاشی های مسیحی در صومعه سوملا ارتدوکس داد.

به گزارش این تارنمای خبری، پس از طی شدن یک روند طولانی مرمت، این صومعه تاریخی در ۲۸ ژوئیه سال جاری میلادی بازگشایی شد اما بازدید کنندگان این صومعه در بازدید از این مکان تاریخی با تخریب گسترده ای از نقاشی های مسیحی مواجه شدند که غیر قابل تصور بود.

حجم این تخریب ها به قدری زیاد بود که برخی از بازدیدکنندگان از آنها عکس گرفتند و آنها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که تقریبا صورت تمامی شخصیت های نقاشی های دیواری در صومعه سوملا که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد، تخریب شده اند. علاوه بر این بر روی برخی از نقاشی های دیواری کاملن حکاکی شده و بر روی برخی دیگر نام هایی نوشته شده است.

فقط نقاشی های روی سقف از این تعرض ها در امان ماند و مشخص نیست این خسارتها چه زمانی و توسط چه کسانی به این آثار تاریخی وارد شده است. بازدید کنندگان صومعه سوملا گفته اند که بسیاری از نقاشی های دیواری از بین رفته اند.

نقاشی های تخریب شده صومعه سوملا

اهمیت صومعه سوملا به ‌عنوان قدیمی‌ترین مکان عبادتی مسیحیان منطقه دریای سیاه، بیشتر از این ناشی می‌شود که نخست، بنای بسیار جالبی در دل طبیعت سحرآمیز است و دوم اینکه در دوران‌های مختلف دیوارها و سقف این صومعه با نقاشی هایی از کتاب مقدس به شکل‌های زیبا تزئین شده‌اند که حالا تعداد بسیار زیادی از این نقاشی ها با بی توجهی مسوولین تخریب گردیده است.

منبع محبت نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.