خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی ابعاد آزادی مذهبی فرق و ادیان در آمریکا

امروزه در کشورهایی مانند آمریکا که شاهد شعار آزادی و برابری برای تمام مردم می باشیم، گاهی شواهدی مبنی بر کم‌توجهی به آزادی مذهبی و مورد ظلم واقع شدن مذهب و طرفداران آن وجود دارد که البته این روند طبق گفته های دولت آمریکا در حال کاهش است.

به گزارش گروه ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از نیوزویک؛ دادخواست آزادی مذهبی در دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا خواسته‌ی متعارفی محسوب نمی‌شود؛ اما در حقیقت آزادی مذهبی چیست و تا چه اندازه در آمریکا اجرا می‌شود؟

با استناد به فراوانی دادخواهی آزادی دینی این باور به وجود آمده که امروزه آزادی مذهبی در آمریکا محصور و محدود شده است. اگرچه دیگران احساس می‌کنند جدایی کلیسا و حکومت در دوران توماس جفرسون تنها یک‌بار به شکل قابل توجهی به وقوع پیوسته است ولی هنوز هم دولت‌ها در روابطشان با کلیسا از آن بهره می‌برند.

در طول تاریخ مذهب و طرفداران آن مورد ظلم و بی‌توجهی دولت‌ها واقع شده‌اند. طبق بررسی‌ها آمریکا تنها کشوری است که از آزادی تمام مردم با باورها و عقاید مختلفشان حمایت می‌کند؛ اما در مورد آزادی مذهبی طرفداران مذهب‌ها همچنان منتظر به وقوع پیوستن آزادی دینی کامل همانند آزادی‌های در نظر گرفته شده برای دیگر افکار و عقاید می‌باشند. البته این شرایط حاکم به سرعت در حال تغییر است.

حمله‌های خشونت‌آمیزی که به کلیسا و افراد حاضر در اجتماعات کلیسا می‌شود، در ماه‌های اخیر باعث برهم خوردن نظم و آرامش افراد شده است. معترضین و آشوبگران در کشور بسیاری از مجسمه‌ها از جمله مجسمه‌ی مسیح مقدس و حضرت مریم را تخریب و ویران کردند. در واشنگتن دی.سی و کالیفرنیا کلیساها را سمبل و مظهر «ظلم و ستم و ایجاد اندوه » تلقی می‌کنند.

آزادی مذهبیمردم برخی ملیت‌ها به دلیل داشتن برخی عقاید و باورها به راحتی بازداشت می‌شوند. تعدادی از دولت‌ها افراد مذهبی با دین خاص و متفاوت از دیگر افراد را جدا کرده و در قسمت دیگری منتقل می‌کنند تا به مشکل و سوءتفاهم دچار نشوند. برخی کشورها دین و مذهب خاصی را دارا هستند که اکثریت جامعه به آن آیین پایبندند. با این وجود عده‌ای شهروندان که عقاید و باورهایی مخالف آن آیین رسمی را دارند و به محدودیت خود در خصوص نداشتن آزادی مذهبی معترض‌اند، مجازات و یا زندانی شده و یا حتی به اعدام تهدید می‌شوند.

گاهی این افراد برای برگزاری مناسبت‌های مذهبی و آیین‌های دینی خود دچار مشکل می‌شوند و به عبارتی از انجام آن منع می‌شوند. در بسیاری از کشورها تبلیغ دین و مذهب خاصی ممنوع است و مبلغین نمی‌توانند از لباس‌های مذهبی و هر چیزی که نماد و نشانه‌ای از آن دین می‌باشد، در محیط‌های عمومی و مدارس استفاده نمایند.

طبق گزارش مردم آمریکا در مورد آزادی مذهبی در می‌یابیم خطاهای متعددی موجب بدنام شدن آزادی مذهبی شده اما چارچوب قانونی این کشور نه‌تنها این موضوع را رد و انکار می‌کند، که قوانین موجب ایجاد تبعیض و آزار مردم شده است، بلکه حتی تشکیل و برپایی مراسمات مذهبی دولتی را ممنوع اعلام کرده تا حقوق برابری برای افراد با عقاید مذهبی مختلف قائل شود.

چارچوب قوانین برای آزادی مذهبی اختیارات قابل توجهی را به مردم تمام ادیان و کسانی که دین ندارند ارائه کرده است. این موضوع کمک می‌کند که مردم با عقاید و باورهای مختلف در کنار یکدیگر زندگی کنند و در صلح و آرامش باشند. این میزان از احترام متقابل و همکاری بین ادیان متفاوت در طول تاریخ بشر بی‌سابقه است.

مترجم: زهرا عابدی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.