خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وزیر بهداشت: مراسم محرم امسال باید به الگویی مناسب تبدیل شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تأکید کرد: باید امسال الگویی بسیار مناسب از برگزاری محرم به دنیا ارائه کرد تا در پایان این ایام با افتخار اعلام کنیم که حتی یک نفردرایران آلوده به ویروس کرونا نشده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز درحاشیه نشست پیگیری های ستاد ملی محرم در جمع خبرنگاران، گفت: محرم پرستاری از حماسه کربلا و یاد شهدای تاسوعا و عاشورا عنوان کرد و گفت: امسال با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که دو اصل مهم یعنی «باید محرم با شکوه برگزار شود» و دوم اینکه «این محرم باشکوه باید مبتنی بر دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت برای کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری کرونا برگزار شود.

وفاق و همدلی با مداحان و وعاظ

وی خاطرنشان کرد: با محوریت و همت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جلسات متعددی در سال ویژه ابتلا به کرونا با مداحان، وعاظ و دلسوزان برگزار و در این جلسات به همدلی و وفاق رسیدیم.

نمکی ادامه داد: دوستان ما در کمیته امنیتی جلسات متعددی را گذاشته و صدور شیوه نامه جدید با محوریت های بسیار متفاوت از قبل منتهی شد.

وی اضافه کرد: در این شیوه نامه سه اصل، اول اینکه تلاش کنیم یک محرمی گسترده تر ولی با اهتمام به پروتکل‌ها برگزار و نام امام حسین(ع) و یاد سید شهدا و پرچم شهدای کربلا را به شکل گسترده در اقصی نقاط کشور برافراشته نگه داریم.

تاکید بر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

وزیر بهداشت، دومین اصل را، «مواردی مانند فاصله‌گذاری پرهیز از عدم تحرک و برون‌رفت دسته‌های مذهبی در سطح شهرها و چیزهایی که می‌تواند به هر شکل باعث انتقال ویروس و شروع ویروس و بیماری شود عنوان کرد.

وی همچنین، سومین اصل را ارائه الگوی بسیارمناسب از برگزاری محرم در دنیا که در پایان به آن افتخار شود عنوان کرد و افزود: باید در پایان محرم با افتخار بگوییم که حتی یک نفر در این سرزمین به دلیل برگزاری مراسم محرم آلوده به ویروس کرونا نشده است.

وزیر بهداشت درعین حال ، اظهار داشت: جلسات متعددی گذاشته شد در این جلسه به جمع‌بندی خوبی رسیده و در این وزارتخانه به عنوان کارشناسان ناظربراین عرصه در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

همگان باید محرم دست به دست هم یاری کنند

به گفته وی، هیئت‌های مذهبی ، مداحان ، اهل هیئت و همه مردم که تا امروز مدیون همه همراهی ها و محبت های آنها هستیم ما را یاری خواهند کرد.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه، امروز به یک پیک سنگین و سخت بیماری برمی‌گردیم در حالیکه به روزهای مرگ های کمتر از۴۰ نفر رسیده بودیم ولی کمی بی خیالی و ساده انگاری دوباره عده ای ما را به یک ورطه جدید کشید، تصریح کرد: این عده، همکاران ما را به روزهای خیلی سختی گرفتار کرده و خود مردم گرفتار فاجعه سنگین مرگ و میرهای بالا با کرونا شدند.

وی، گفت: بازهم ما دراین یک ماه گذشته فشار سنگینی را در استان‌های مختلف تحمل کردیم و خوشبختانه به یک الگوی مناسب تر برمی گردیم اگر کوچک‌ترین بی توجهی مجدد شکل بگیرد باز ممکن است این اژدهای خاموش شده را دوباره بیدار و فعال کنیم.

اجازه شکسته شدن هیچ پروتکلی را نمی‌دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری، تاکید کرد: اجازه شکسته شدن هیچ پروتکلی را نمی دهیم و اگر پروتکلی شکسته شود و جان فرزندی از فرزندان این سرزمین به خطر بیافتد اجازه برگزاری کنکور نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که کنکور باید در موقع مقرر که در ستاد ملی کرونا قید شده و تصویب شده برگزار می شد؛ کنکور کارشناسی ارشد و دکترا با حداقل شکست پروتکل ها و شیوه نامه‌های ابلاغی برگزار و ما از برگزاری آن خیلی راضی بودیم هرچند مواردی از مشکلات و نارسایی ها را داشتیم که بسیار اندک بود.

وزیر بهداشت، گفت: قرار بود آزمون سراسری نیز برگزار شود اما در آنجا گفته بودیم که شیوه نامه ها و استانداردها را کمی سخت تر خواهیم گرفت دلیل آن این است که اگر فاصله بین دو نفر بین کنکور ارشد را به اندازه یک متر و ۶۰ سانت می‌گیریم چون آنها جا افتاده تر هستند و به بلوغ بیشتری از تفکر بهداشتی و رعایت آیین نامه ها رسیده‌اند و قطعاً یک نوجوانی که از مدرسه پشت صندلی کنکور می نشیند رعایت این شیوه نامه‌ها بسیار سخت است به ویژه دراستانهایی که هوای گرم داریم و داوطلبان در طول چهار ساعت خسته می‌شوند و مجبورند ماسک های خود را جابجا کنند ما گفتیم فاصله ها را به گونه‌ای بگیریم که هیچ فرزند این سرزمین در اثر ورود به امتحان کنکور سراسری دچار گرفتاری نشود.

نسبت به سلامت کسی بی تفاوت نخواهیم بود

وی تاکید کرد: همه این بچه ها بچه های بنده و همکارانم هستند و ما نمی‌توانیم به سلامت هیچ کدام از این جگرگوشه هایمان بی تفاوت باشیم اما برای اطمینان بخشی به خانواده‌ها این شیوه نامه‌ها را سخت تر کردیم.

نمکی یادآور شد: روز گذشته با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش عالی مجلس شورای اسلامی نشستی برگزار شد و منصور غلامی وزیر علوم و خدایی رئیس سازمان سنجش حضور داشتند در آنجا گفتیم پروتکل ها را تا کجا می توان اجرا کرد که اعلام کردند اگر شما فاصله ها را کمتر کنید امکان اجرا برای ما وجود دارد ولی ما گفتیم پای پروتکل ها ایستاده ایم و از آن عدول نمی‌کنیم.

به گفته وی، اگر از پروتکل ای کوتاه بیاییم یعنی باید رضایت بدی به آلودگی یک فرزند این سرزمین و ما به هیچ وجه زیر بار آن نمی رویم عزیزان ما در مجلس نیز از این تفکر حمایت کردند و در وزارت علوم خواستند که این پروتکل شکسته شود.

پیشنهاد تعویق یکماهه کنکور سراسری

وزیر بهداشت اظهار داشت: آنها اعلام کردند زمانی که برای ما تعیین شده کافی نیست و اگر بخواهیم پروتکل‌ها دقیقاً اجرا شود باید یک ماه کنکور را به تعویق بیاندازیم.

وی افزود: این پیشنهاد وزیر علوم به صورت کتبی گرفته و قرار شد در جلسه اضطراری امروز با اعضای ستاد ملی مطرح کنیم و تصمیم گیری را به مردم اعلام کنیم.

وزیر بهداشت در عین حال تاکید کرد: اینکه بگوییم کنکور اصلا برگزار نمی شود چنین خبری نیست اما اینکه با احتمال یک ماه تأخیر برگزار شود موضوعی است که وزارت علوم اعلام کرده اما آنچه که باید بدانیم این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و دستگاهی که همواره سنگ کرده با مردم با صداقت و شروط و یکرنگی و دفاع از حقوق شهروندی مردم صحبت کند اما هرگز اجازه شکست هیچ پروتکلی را نخواهیم داد.

پروتکلی شکسته شود اجازه برگزاری کنکور نمی دهیم

نمکی تصریح کرد: همان گونه که قبلا گفته بودم به عنوان سرزمین امین مردم این سرزمین اگر در شب آخر هم احساس کنیم که قرار است پروتکلی شکسته شود و جان فرزندی از فرزندان این سرزمین به خطر بیفتد اجازه برگزاری کنکور نمی دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عین حال تاکید کرد: باید همگان برای حفظ سلامت مردم این سرزمین و همچنین مقابله با شیوع و انتقال ویروس کرونا تلاش کرده و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نکنند چراکه غفلت در آن خطرات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

حجج الاسلام سید سعید عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای ائمه جمعه، رستمی نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها ،مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و محمد خدادی از جمله حاضران در این نشست بودند.

منبع: ایرنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.