خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیانیه علمای شیعه انگلستان درباره محرم/ برنامه‌ها را مجازی کنید

نمایندگان آیات عظام و رؤسای مراکز شیعی انگلستان در خصوص برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم ۱۴۴۲ بیانیه‌ای صادر کردند. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، متن بیانیه علمای شیعه انگلستان درباره محرم بدین شرح است: بار دیگر محرّم، وجدان همیشه بیدار تاریخ، ماه حماسه و ماه ظلم‌ستیزی فرامی‌رسد. همه حسینیان در سراسر گیتی با برافراشتن پرچم عزای امام حسین(ع) در عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای او به سوگ می‌نشینند.

زنده نگه داشتن عزای امام حسین(ع) و شهیدان کربلا، انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل‌های آینده و رساندن صدای مظلومیت اهل بیت(علیهم السلام) به گوش تاریخ است.

بیانیه علمای شیعه انگلستان درباره محرماهمیت عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ همواره نشئت‌ گرفته از اهمیت شخصیت امام(ع) و مصیبت رخ داده بر آن حضرت بوده است. به دیگر سخن، به همان میزانی که شخصیت و جایگاه امام حسین‌(ع) در میان امت رسول‌الله(ص) والا بوده و شهادت ایشان و یارانشان و نیز اسارت حرم رسول خدا، جانسوز و مصیبت‌بار بوده و به همان نسبت عزاداری برای چنین شخصیتی نیز در ادوار مختلف تاریخی پرشورتر و اثرگذارتر بوده است.

نظر به ضرورت برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) در ماه محرم و زنده نگه داشتن حماسه عاشورا از یک سو و شرایط خاص ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا در سال جاری برای مردم جهان به ویژه مسلمانان از سوی دیگر، ملاحظات زیر در نظر گرفته شده و رعایت آنها را به همگان توصیه می‌کنیم.

۱ـ  به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا همه مردم ملزم به رعایت تمام قوانین مربوطه هستند.

۲ـ براساس فتوای اکثر مراجع عظام تقلید، رعایت نکردن قوانین مربوطه و فراهم آوردن زمینه سرایت بیماری، اشکال شرعی دارد.

۳ ـ براساس قوانین صادره محدودیت تجمع برای مکان‌های سربسته با توجه به امکاناتشان وجود دارد.

۴ ـ  پزشکان و متخصصان امر همچنان بر لزوم رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های مربوطه تأکید دارند.

۵ ـ  برآوردها و پیش‌بینی‌های متخصصان امر نشان می‌دهد که بازگشت موج دوم این بیماری بسیار محتمل است.

با توجه به نکات مذکور توصیه می‌شود که برنامه‌های ویژه ماه محرم‌الحرام در سال جاری همچون ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شود و از همه برادران و خواهران ایمانی دعوت می‌شود که ضمن رعایت توصیه‌های پزشکی، مراسم ویژه محرم امسال را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.
سیدمرتضی کشمیری، سیدفاضل میلانی، علی عالمی
سیدمحمد موسوی، سیدعلیرضا رضوی، سیدهاشم موسوی

منبع: مرکز اسلامی انگلیس

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.